El president de l'Associació Provincial d'Empresaris d'Activitats Marítimes (Apeam), Antonio Grávalos, i el president de la Cambra de Comerç, Miquel Lladó, consideraren insuficients les ajudes de 600 milions de pessetes per compensar el transport marítim i aeri que ha destinat el Ministeri de Foment per enguany, ja que només la nova taxa de seguretat marítima pot suposar per a les Illes un cost similar a la partida prevista pel Govern del PP.
La delegada del Govern, Catalina Cirer, informà ahir que 183 empreses s'han beneficiat dels 300 milions corresponents a l'any 2000 per compensar el transport de mercaderies via aèria i marítima. El Règim Especial preveu, des del 1998, la concessió per part de l'Estat d'aquest tipus de subvencions per a l'activitat empresarial de les Illes, segons explicaren Cirer i el director d'àrea de Foment de l'Administració central a les Balears, Felio Bauzà.
Antonio Grávalos realitzà una lectura crítica d'aquest augment, ja que el Govern central aplicarà a partir del 2002 una nova taxa portuària de seguretat que suposarà per a les empreses i, conseqüentment, els usuaris, un cost d'entre 500 i 600 milions de pessetes. Grávalos considerà que les ajudes del REB al transport «no compensen excessivament la situació d'insularitat» perquè, a més de la nova imposició, els empresaris marítims paguen anualment 1.500 milions per la taxa per vaixells, 4.183 per les mercaderies i 1.800 més pels passatgers.
Miquel Lladó lamentà que aquestes taxes tenguin com a conseqüència la pèrdua de competitivitat de les empreses illenques, davant «la seva discriminació en relació a l'activitat comercial de les peninsulars». Per Lladó, és el Govern central, via pressuposts, el que d'ha d'abonar aquesta despesa afegida.