Mazars, la consultora que ha el·aborat plans de desenvolupament turístic al Marroc i a Cuba, entre altres, considera que a partir del 2002 les Balears perdran quota als mercats alemany i britànic a causa la desacceleració econòmica europea i per la creixent competència no tan sols dels països del Magrib, com el Marroc o Tunísia, sinó també de Turquia, Croàcia o Bulgària. «La temporada 2002 no superarà les xifres de turistes d'enguany a causa de la recessió global», afirmà Bruno Hallé, soci consultor i responsable dels plans de viabilitat turística al Marroc. «El turisme internacional cap a les Balears es retraurà i s'haurà de potenciar el mercat espanyol, que és el que ens salvarà a tots», precisà.
Hallé indicà, per altra banda, que Mallorca, «tot i tenir un índex de fidelitat entre els seus clients pròxim al 46 per cent, haurà de millorar els estàndards de qualitat dels seus serveis, si vol esquivar la recessió». Entre les destinacions turístiques en expansió, Hallé destacà l'especial potencialitat del Marroc: «Ara només comercialitza 95.000 llits, però el seu pla de desenvolupament turístic preveu arribar a 250.000 places i a 10 milions de turistes l'any 2015».
Hallé recalcà que les cadenes mallorquines s'estan posicionant en aquest mercat, «actualment controlen entorn del 18 per cent del mercat de llits al Marroc, però poden arribar, al final del període, a controlar un 25 o 30 per cent de la gestió de places». «A Tunísia el posicionament balear és major per raons d'obertura política», indicà Hallé. Segons dades de la Conselleria de Turisme, les cadenes mallorquines controlen 40 hotels i 13.066 llits al país. El consultor considerà, d'altra banda, «que s'obriran noves zones per al desenvolupament turístic a Turquia», però subratllà que el major risc per les Balears, en termes de competència, el representarà l'expansió del Marroc.