Makro hauria patit «la síndrome de l'edifici malalt», segons Treball

El Govern diu que pot haver estat causa de les al·lèrgies dels empleats

TW
0

L'Institut Balear de Salut Laboral, que depèn de la Conselleria de Treball, creu que la causa dels diferents símptomes al·lèrgics que el mes de juny varen sentir nombrosos treballadors de la gran superfície Makro és una síndrome coneguda com a «de l'edifici malalt».

Així, fonts d'aquest àrea de la Conselleria, que han visitat la superfície comercial diverses vegades durant els darrers mesos, varen explicar que «la síndrome de l'edifici malalt es va detectar als Estats Units coincidint amb la crisi energètica dels anys setanta. Llavors hi havia empreses que no renovaven o no mantenien bé els conductes d'aparells d'aire condicionat. Aquest comportament ha de coincidir amb altres factors perquè es doni la síndrome, com que hi hagi les condicions d'humitat i atmosfèriques propícies perquè els fongs que s'acumulen dins els conductes comencin a causar al·lèrgies i altres símptomes entre els treballadors de l'empresa».

Les fonts varen explicar que «el cas de Makro és que hi havia diversos treballadors, un nombre més o manco important, que tenien diferents símptomes, que semblaven al·lèrgies o conats d'asma. Per tant, com que des que es detectà la síndrome de l'edifici malalt hi ha una regla que diu que s'ha d'intervenir a partir del moment que el 20% dels treballadors tenen aquests símptomes, Makro es va assessorar a través de diferents empreses i va haver de canviar part de les instal·lacions per sanejar l'edifici».

Ara bé, segons les fonts, «de llavors ençà, no hi hagut cap rebrot més d'aquests símptomes tot i que tenim coneixement que hi ha dos treballadors de baixa que, possiblement a causa que tenien altres afeccions se'ls han complicat els símptomes». La Conselleria ressaltà que «la síndrome de l'edifici malalt no és una malaltia ni una patologia, senzillament és una terminologia que fem servir. De fet, pràcticament cap treballador tenia els mateixos símptomes».

Per la seva part, l'empresa va recordar que després que hi intervinguessin diverses companyia (entre elles Desma, Quimiotex, i Tecno), va invertir quasi 16 milions de pessetes a renovar els conductes d'aire condicionat. Segons l'empresa, «el problema era que l'aire condicionat estava mal distribuït». La companyia va assegurar que per ella «el tema està tancat».