El Consell Insular de Mallorca s'ha proposat ordenar i controlar de manera definitiva el destí final que rep el milió de tones d'enderrocs de construcció que es produeixen cada any a l'Illa. Aquest gegantí volum de restes suposa, ni més ni manco, que un edifici de 70 plantes d'altura amb la base d'un camp de futbol. Encara és més greu si es compara amb les 450.000 tones anuals de fems que es produeixen. Per aconseguir-ho el Consell pretén construir vuit plantes per al tractament d'aquest tipus de residus, incloent-hi allò que s'anomena com voluminosos (electrodomèstics i mobles vells) i pneumàtics.
En aquestes plantes es procedirà a triar tots aquells materials que són reutilitzables, dels que s'han de destruir. Els residus contaminants procedents d'electrodomèstics vells es duran a la Península per al seu posterior tractament. La resta seran reciclats. Les instal·lacions principals s'ubicaran al Rafelot, devora Son Reus i al corral Serra, a Santa Margalida. En els dos casos hi haurà uns abocadors controlats per a aquells materials que ja no es puguin ser reaprofitats. També hi haurà altres sis punts ubicats a Inca, Artà, Llucmajor, Porreres, Calvià i Manacor on es farà només un triatge dels materials que siguin enviats, bé a Santa Margalida bé a Son Reus, per a la seva transformació definitiva. En aquests casos les plantes aniran associades a pedreres que seran restaurades amb les restes inerts ja triades.
Aquesta és la previsió d'infraestructures que inclou el nou Pla director de residus de construcció, voluminosos i pneumàtics, que ja ha enllestit el Consell i que es portarà a aprovació inicial al ple del pròxim dia 3. La inversió total que s'haurà d'afrontar frega els 6.200 milions de pessetes. Malgrat això, la institució insular no té intenció de posar-hi ni una pesseta de la seva butxaca. La intenció del Consell és treure a concurs la construcció i posterior gestió d'aquestes plantes de triatge per separat.
A canvi de la inversió el concessionari obtindrà l'explotació de les plantes per un termini mínim de 25 anys, i podrà cobrar una tarifa als constructors que hi portin els enderrocs. Aquestes taxes seran fixades pel Consell. Les instal·lacions que funcionen ara amb permisos provisionals també sortiran a concurs i s'hauran d'adaptar. En el cas que en canviï el concessionari, la nova empresa haurà d'abonar a l'actual la inversió realitzada.
Pneumàtics
Una de les grans novetats que presenta el Pla del Consell és que,
per primera vegada, es dóna una solució a les 6.000 tones anuals de
pneumàtics que queden en desús. Així, es preveu recollir tot aquest
material i es deixa una porta oberta a la seva reutilització per
fabricar asfalt, malgrat que ara com ara no sigui rendible a les
Illes, com ha assenyalat Borràs. Entre un 15 i un 25% de la
producció actual serà reutilitzada, mentre que fins a un 65%
s'usarà per fabricar energia. A més, a partir del 2006 es prohibirà
el seu abocament o incineració sense recuperació d'energia.