Els principals eixos viaris de Mallorca experimentaren entre els
anys 1998 i 2000 augments en la seva intensitat mitjana diària
(IMD) de vehicles que oscil·laren entre el 30 i el 66 per cent. El
cas més significatiu és el de l'autopista de s'Arenal, que ha
passat d'una IMD de 78.927 vehicles el 1998 a una de 131.970 el
2000, un 66 per cent d'increment en tan sols dos anys. Malgrat
aquest espectacular creixement a l'autopista de l'Arenal, la
calçada que registra una major afluència de trànsit continua sent
la via de cintura de Palma, que va atènyer el 2000 una IMD de
145.698 vehicles en el seu tram més dens (desviaments a autopista
d'Inca-polígon industrial de Son Caselló, i a les carreteres de la
UIB-Valldemossa i de Sóller-Son Castelló), un 45 per cent més que
el 1998 (IMD de 100.692 vehicles).
La tercera via de Mallorca amb més cotxes és l'autopista de
Ponent, amb una IMD el 2000 de 91.419 vehicles, un 50 per cent més
que la IMD de 1998, que fou de 61.834 vehicles. L'autopista d'Inca
queda un poc allunyada de les tres primeres vies ràpides
esmentades. Presenta un trànsit més fluid i còmode, que podria ser
considerat l'ideal, ja que la seva IMD del 2000 registrà 32.962
vehicles. Així i tot, ha patit un augment de densitat important,
del 32 per cent. El 1998, la seva IMD era de tan sols 25.170
vehicles. Ara bé, en aquest cas cal subratllar que el seu primer
tram, entre el polígon industrial de Son Castelló i el de Marratxí
(inclòs Alcampo), presentà una IMD l'any passat de 73.181 vehicles,
en tot cas inferior a les tres ja esmentades.
A més, i continuant amb els enllaços viaris entre Palma i Inca,
l'antiga carretera encara assoleix una IMD en el tram final fins a
la capital del Raiguer de 7.727 vehicles. Ara bé, en el tram entre
Palma i el Pont d'Inca, que en realitat és una via urbana de
Ciutat, s'arriba a mitjanes diàries de 24.397 vehicles. Fora
d'aquestes vies ràpides, la carretera més saturada de Mallorca és
la que va des de la sortida de l'autopista de Ponent per Palmanova
fins a Sant Ponça, amb una IMD del 2000 de 43.062 vehicles, un 30
per cent més que la IMD de 1998, que fou de 33.396 vehicles. Com es
pot comprovar, aquesta carretera, de tan sols dos carrils, presenta
una densitat de cotxes fins i tot superior a la de l'autopista
d'Inca. Ara, en plena temporada alta turística, i amb una massiva
presència de vehicles pesants de serveis, autocars i cotxes de
lloguer, aquesta carretera és una autèntica tortura.
Pel que fa a la polèmica carretera de Manacor (pel projecte de
desdoblament amb rotondes), es pot dir que no és la pitjor, ja que,
segons els trams, les IMD del 2000 oscil·laren entre 18.000 i
24.000 vehicles (aquest darrer, en arribar a la capital del
Llevant). El 1998, la carretera de Manacor pràcticament igualà les
afluències de trànsit de l'autopista d'Inca (és a dir, una via de
dos carrils, tres en alguns trams, assumeix el mateix nombre de
vehicles que una altra ràpida de quatre carrils), però aquests dos
darrers anys l'autopista d'Inca ha incrementat la seva intensitat,
concretament un 32 per cent.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.