El Govern està realitzant un estudi de viabilitat per tal de
construir una planta de biodièsel a Mallorca. Els dubtes de
l'executiu se centren actualment en la forma en què es grava el nou
combustible i ja s'han dirigit per escrit a institucions europees i
a l'agència tributària per conèixer la imposició fiscal d'aquesta
benzina oleica. Actualment existeix una normativa europea que
eximeix de l'impost d'hidrocarburs a aquests tipus de combustible
i, de fet, a països com França o Àustria ja s'estan aplicant. A
Espanya, per contra, no s'ha aplicat aquesta exempció a l'espera
del resultat del recurs interposat per la petroliera BP al
respecte.
Arran d'aquesta incertesa fiscal, el Govern encara no ha
concedit concessions a cap de les dues empreses que s'han oferit
per a la construcció de la planta energètica. En concret, els
qüestionamnets del Govern es centren a saber com gravar el producte
final, tenint en compte que s'usaria com additiu al dièsel
tradicional en una proporció del 10 al 30 per cent segons els
casos. Es demana també si aquesta benzina estarà exempta de pagar
l'IVA perquè es considera que ja s'ha pagat en el seu primer
tractament; o bé si se li ha d'aplicar un 7% com a subproducte.
En qualsevol cas, fonts consultades per Diari de Balears
asseguraren l'existència d'una clara voluntat política de
l'Executiu de dur a terme el projecte i recalcaren entre els
objectius principals, a part de l'ecològic, les seves implicacions
econòmiques. Les mateixes fonts indicaren que amb aquest sistema
s'augmentaria l'oferta de combustible, es baixarien preus i es
milloraria en competitivitat. Fomentaria també la reutilització de
sòl i el reciclatge de residus oleics. Aquesta iniciativa
s'inclourà en les actuacions de l'Executiu en oferir benzina més
barata especialment pel que fa al combustible industrial.
El biodièsel, també denominat biogasoli, constitueix un grup de
biocarburants que s'obtenen a partir d'olis vegetals com la soja,
la colza o el girasol (dos dels principals cultius d'oleaginosos de
la Unió Europea). Després del seu tractament químic es poden
mesclar en qualsevol proporció amb gasoil i utilitzar-se en els
vehicles convencionals amb motor dièsel sense necessitat
d'introduir modificacions en el disseny bàsic del motor. No obstant
això, quan s'utilitzen mescles de biodièsel amb proporcions
superiors al 5%, s'han de reemplaçar els conductes de goma del
circuit de combustible per altres de metàlics per evitar l'erosió
dels plàstics.
Avantatges
Al marge dels aspectes més econòmics com l'expansió de l'oferta
i la reducció de preus, els tècnics situen com a principals virtuts
d'aquest combustible, la disminució d'entre un 25% i un 80% de les
emissions de CO2, respecte de les produïdes pels combustibles
derivats del petroli; constituint un element important davant els
gasos hivernacle generats pel transport. Un altre dels avantatges
d'aquest sistema és l'alternativa que dóna a l'ús del sòl
agrícola.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.