Els resultats acadèmics dels alumnes que han estat sotmesos a immersió lingüística són superiors als obtinguts per alumnes que just han desenvolupat els estudis en la seva llengua primera. I més: en acabar els estudis, els estudiants disposen d'una competència lingüística elevada en ambdues llengües "la materna i la d'immersió" que sovint supera la dels altres.
Un grup de professors dels Estats Units que practica la immersió lingüística "en llengua castellana" assenyalà ahir aquestes virtuts d'un sistema educatiu que, a aquell país, és totalment voluntari... i genera llistes d'espera que s'obren quan neix l'infant i duren fins que compleix els cinc anys i entra als Kindergarten.
Les raons, segons explicaren els professors "reunits ahir a la Conselleria d'Educació" poden ser moltes i de diferents castes. D'una banda, el professorat implicat ha de desenvolupar un voluntarisme clau: els mestres per a infants anglòfons no han de menester potenciar el lèxic dels alumnes, perquè ja en tenen; però en la immersió aquest supòsit no es produeix: el professorat es veu forçat a cantar, ballar, fer mímica, crear cartells i ressorts de comunicació que el mestre habitual no necessita per comunicar-se amb els seus alumnes.