El tren torna a estar de moda i en té bona culpa la reobertura de la línia de sa Pobla i els nous projectes, però també s'ha qüestionat la recent pujada de tarifes aprovada. El gerent de Serveis Ferroviaris, José Antonio Santos, analitza quina és la situació actual del tren a Mallorca.
"Com raona la recent pujada de tarifes aprovada?
"Les noves tarifes són el resultat d'actualitzar uns preus que no
s'havien tocat durant quatre anys, i ha estat motivat sobretot per
la forta pujada del combustible. A més, és tractava d'una qüestió
de coherència. No podem fer una competència deslleial al transport
per carretera.
"Hi ha gent que afirma que el tren resulta molt car en
comparació amb altres llocs d'Espanya.
"Això és fals. Els estudis que n'hem fet demostren que els preus
dels trens de la Generalitat de Catalunya són una pesseta més cars
que no els nostres. Els serveis de rodalies de Renfe a la Península
també són més cars.
"Què pensa de les queixes formulades pels usuaris
habituals?
"És lógic que l'usuari defensi la seva legítima aspiració de tenir
uns preus més barats. Ara bé, crec que amb la pujada de preus hem
hagut de patir una forta campanya en contra més o manco
interessada. De tota manera, la nostra política tarifària ha anat
encaminada a afavorir els col·lectius que més depenen del tren. Hem
tret dos nous productes molt atractius. Per una banda, hem creat un
bo mensual per a viatges il·limitats que intenta premiar la
fidelitat. Del que es tracta és de donar resposta a una demanda
real existent i de fer possible que a la gent li resulti més barat
i còmode desplaçar-se amb tren i deixant el cotxe a casa. En aquest
sentit també hem tret un bo de tren per a un dia, vàlid els caps de
setmana, per tal que una família pugui usar el tren per
passejar.
"Com pensen aconseguir nous clients?
"En primer lloc, millorant les infraestructures. L'any passat
invertírem 3.000 milions en millores a la xarxa i enguany hi
gastarem 6.700 milions de pessetes. L'extensió de tren fins a
Manacor resultarà molt important per captar nous clients. Hi ha
altres obres importants com la construcció de dos nous baixadors al
Pont d'Inca Nou i al polígon de Marratxí. També estudiam construir
almanco una o dues noves parades dins Palma.
"Com es pot oferir un servei de més qualitat?
"Haurem d'accelerar la compra de material mòbil, ja que el tenim
tot en marxa. A més, farem una inversió molt important en fibra
òptica per posar uns pannells d'informació actualitzats dels
horaris a les diferents estacions.
"Preveu dificultats per reobrir la línia del ferrocarril fins
a Manacor?
"N'hem presentat el projecte als batles i hem procurat ser
respectuosos amb els interessos de cada població. Trobarem
problemes perquè expropiam quasi 7 quilòmetres per fer camins nous
i perquè tallam camins ara existents. Potser hi haurà queixes a
Petra o a Sineu perquè, si passa la via dins del poble haurem de
tallar carrers, però en tots els casos posarem prou passos a
nivell.
"I de la perllongació del tren fins a Alcúdia?
"A principi del mes de març pròxim es presentaran els diferents
traçats fins a Alcúdia que haurà recomanat l'empresa que fa
l'estudi. Voldria que aquest projecte anàs paral·lel al de Manacor,
i que el 2002 hi pogués haver les obres en execució.