Per què Àlvarez Cascos va dir «no» al canvi del pla de carreteres per a Balears?

El ministre parla de «dificultats inassumibles» quan l'import del conveni no queda alterat

TW
0

Per què el ministre de Foment, Francisco Àlvarez Cascos, es va negar a acceptar la modificació del Conveni de carreteres per a Balears que li va plantejar dimecres passat el conseller d'Obres Públiques, Habitatge i Transports, Josep Antoni Ferrer, durant l'entrevista que ambdós mantingueren a Madrid? Amb el document que Ferrer va lliurar al ministre a la mà, la nota informativa sobre la reunió emesa pel Ministeri mereix una relectura.

En la proposta de canvi la Conselleria analitza un conveni signat l'any 1998 "amb una validesa de vuit anys", quantificat en 57.650 milions de pessetes i del qual gairebé el 90% de les inversions previstes o bé no han estat escomeses o bé es troben en fase d'estudi inicial. L'últim d'aquests fulls és un calendari de les anualitats pressupostàries que proposa el Govern balear i en el text s'especifica que «l'import global del conveni es manté inalterat».

La reprogramació del pla té dos objectius: necessitat d'un enfoc específic del desenvolupament de la xarxa viària illenca que s'ajusti a les característiques especials de l'Arxipèlag i urgència de resolució d'algunes situacions molt greus de congestió a Mallorca. Aquestes situacions greus requereixen d'actuacions prioritàries quantificades en 5.900 milions de pessetes.

La fórmula que es proposa per a la seva execució és: treure les obres a concurs, que estaran dotats amb fons propis del Govern autonòmic i que li seran «reemborsats pel Ministeri de Foment a càrrec de les anualiatitats successives de les partides dels Pressuposts Generals afectades pel conveni». Quant a la modificació «substancial» del conveni, les autopistes "«vies d'alta capacitat», en la nota ministerial", el gruix econòmic dedicat a aquestes grans vies és exactament de 27.600 milions.