El Govern de les Illes Balears ha de decidir si l'explotació de futures línies de tren serà assumida per l'empresa pública Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), que depèn de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports, o si serà adjudicada a empreses privades.
Com es recordarà, el ministre de Foment, Francisco Àlvarez Cascos, ha expressat recentment la disposició del Govern central d'adjudicar a empreses privades l'explotació de l'ampliació de l'actual xarxa ferroviària de Renfe i Feve. Malgrat que la titularitat de les noves línies romandrà en mans d'aquestes empreses públiques de l'Estat, el servei podrà ser adjudicat a societats privades de transport en lliure competència per les concessions.
El director gerent de SFM, Josep Antoni Santos, ha declarat a Diari de Balears que «no es pot descartar que el Govern autonòmic faci el mateix que el central respecte de les línies ferroviàries que s'engeguin en un futur a Mallorca. Encara no s'ha discutit aquesta qüestió, però serà una decisió que, en un moment o l'altre, caldrà prendre».
Com es recordarà, SFM ja té en execució d'obres la perllongació de la línia de tren Palma-Inca, l'únic servei públic que funciona actualment a Mallorca, fins a sa Pobla i, més endavant, fins al Port d'Alcúdia. En fase d'estudi es troben en aquest moment la recuperació de l'antic servei Inca-Manacor, que acabarà les seves conclusions d'aquí a uns dos mesos, i la creació de línies des de Palma fins a la Universitat i a l'aeroport de Son Sant Joan.