Qui no deixa de respirar al llarg de la nit? Poques persones; però si les seves pauses de respiració superen els deu segons, i si aquestes pauses (apnees) es repeteixen més de deu vegades per hora, ens trobam "possiblement" davant un cas de SAOS: Síndrome d'Apnea Obstructiva de la Son, que pot dur a forts problemes cardiovasculars (i d'impotència associada)... fins a la mort.
Res que no sigui habitual a l'experiència, com ben bé saben els experts que, des d'ahir, es reuneixen a la seu de la Fundació la Caixa en el VI Fòrum de debat sobre la SAOS: «Es considera que afecta el 4 per cent de la població general, principalment els varons d'entre 40 i 60 anys», segons els doctors Agustí i Barber, del servei de Pneumologia de Son Dureta; la població femenina afectada és entre el 3 i el 4 per cent (la incidència en homes arriba al 5 per cent), amb una prevalença més gran després del climateri, fet del qual es desprèn que els canvis hormonals afecten de manera directa aquesta «situació».
Segons el doctor Barber "membre del Servei de Pneumologia de Son Dureta i organitzador d'aquesta VI Jornada" «dins el consens hi ha molts de punts en què no hi ha unanimitat de criteri: ens manca coneixement sobre les causes que ocasionen la SAOS», tot i haver-hi un perfil ben definit.
Aquest perfil és el d'una persona roncadora, possiblement obesa, amb hàbits de tabaquisme i alcoholisme; també el d'una persona consumidora de fàrmacs hipnòtics, els quals contribueixen a relaxar la musculatura del subjecte, de manera que la seva respiració es veu afectada.
Segons els doctors Agustí i Barber, «el símptoma clínic principal en la SAOS és la somnolència diürna; per això, és fàcil suposar el risc que els pacients suposen per a la societat (accidents de treball, de trànsit». De fet, el doctor Barber col·labora amb psicòlegs de la UIB "concretament amb Enric Munar i Jaume Rosselló" en un estudi sobre la manera en què la hipersòmnia afecta les capacitats cognitives i atencionals de l'individu.