L'ecotaxa tindria un cost d'entre 1.300 i 3.900 pessetes als ports i aeroports illencs

Un organ consultiu identificarà les polítiques prioritàries mediambientals a finançar

TW
0

L'Executiu balear ha determinat que el valor de l'ecotaxa, que es cobraria als aeroports i ports, oscil·larà entre les 1.300 i les 3.900 pessetes, segons els dies de permanència dels turistes i viatgers, mentre que la quantia que es podria cobrar per l'impost als allotjaments turístics i cotxes de lloguer no serà fixa, segons els documents als quals ha tingut accés Diari de Balears i que en aquests moments són analitzats pels partits que formen part del Govern.

La modalitat més defensada per l'Executiu balear és el cobrament de l'ecotaxa a través d'aeroports i ports. En aquest cas, l'ecotaxa passaria a denominar-se «Cànon Insular per al Desenvolupament Turístic i Mediambiental».

La recaptació de l'«opció A», segons nomenclatura del conseller de Turisme, Celestí Alomar, es «destinarà íntegrament» al finançament de les actuacions que permetran garantir l'execució de les obres d'infraestructura i l'efectiva implantació dels serveis necessaris «amb la finalitat d'aconseguir una adequada defensa i restauració del mediambient de les Illes».

El Govern crearà un «òrgan consultiu que emetrà un dictamen no vinculant», la composició i competències del qual es determinaran reglamentàriament, a proposta del conseller d'Economia i Hisenda, «amb l'objectiu d'identificar les polítiques prioritàries que s'han de finançar amb els recursos del Cànon». La quantia d'aquest «cànon» estaria en funció dels «dies de permanència del turista i viatger» a les Illes. Per una «permanència de fins a 30 dies» es cobrarien «1.300 pessetes»; per una «permanència de fins a 60 dies» es recaptarien «2.600 pessetes»; i per una «permànencia de fins a 90 dies» s'exigirien «3.900 pessetes».

Quedarien exempts de cobrament aquells «turistes o viatgers» que romanguin per «períodes de temps continuats que no excedeixin de 48 hores», sense incloure els qui viatgen en règim de creuer; els passatgers d'aeronaus i vaixells que només facin escala i quedin a les «zones portuàries i aeroportuàries de trànsit»; els «subjectes passius les estades dels quals siguin motivades per l'existència d'un contracte laboral o de prestació de serveis»; i els visitants menors de 12 anys.

La quota del tribut turístic dels hotels i dels cotxes de lloguer serà variable
El Govern preveu cobrar l'ecotaxa a través dels allotjaments turístics i els cotxes de lloguer com a alternativa si falla la recaptació del cànon a través de ports i aeroport. L'import de l'Impost sobre les Estades en Empreses Turístiques d'Allotjament (IEETA) i l'Impost sobre Circulació de Vehicles de Lloguer (ICVL), als quals ha tingut accés Diari de Balears, serà variable, ja que estarà subjecte al nombre de dies d'estada dels turistes i el nombre de quilòmetres (Km) que facin cada dia els cotxes de lloguer.