Ja fa mesos que la data del 13 de juny del 99 és absolutament present en la política balear i és que el debat sobre l'ordenació del territori encetat l'estiu passat suposà el tret de sortida d'una llarga precampanya de cara als comicis autonòmics i municipals que s'han de celebrar d'aquí a poc més de cinc mesos. Passades les festes de Nadal els partits són conscients que el compte enrere s'ha accelerat.
La unanimitat és absoluta respecte de quin és ja l'eix de la precampanya: el model de creixement de les Illes. Un debat combinat amb el nivell d'autogovern de la comunitat. Amb aquestes línies es treballen els esborranys dels programes i els partits majoritaris posen en marxa les seves oficines del candidat.
Aquesta ha de ser la plataforma per a Jaume Matas, per primer cop número u a les llistes autonòmiques i que relleva Gabriel Cañellas com a candidat a la presidència, i Joan Fageda, candidat a la reelecció a la batlia de Palma.
El candidat del PSIB-PSOE a la presidència del Govern, Francesc Antich, té clar que l'inici de la seva precampanya coincidirà amb la visita a les Balears de Josep Borrell, candidat a la presidència estatal, la setmana que ve, els dies 15, 16 i 17, en què mantindrà trobades amb els militants i els diferents col·lectius i agents socials.
Des de les formacions nacionalistes, a més d'aquest punt fonamental també s'incidirà en la necessitat de més autogovern. El secretari general del PSM, Mateu Morro, té clar que el nacionalisme polític depèn de la seva implantació i amb aquest objectiu volen convertir aquesta formació en gran força municipalista pel que passaran d'una trentena a quaranta-cinc candidatures. La finalitat és ser la segona força de Mallorca, i donar molt de relleu a la coalició amb les formacions nacionalistes de Menorca i Eivissa. No temen la «fixació agressiva» del PP pel PSM en els darrers mesos, assegura Morro.
Des d'UM, el secretari general, Bartomeu Vicens, diu que la maquinària interna ja està en marxa peruna «llarga i dura campanya» on aconseguir representació a Palma és objectiu prioritari. A banda del model de país, el programa incidirà en el nacionalisme econòmic i la defensa de la identitat i la nacionalitat històrica de les Illes.
Pel que fa a EU, el responsable electoral, Tomeu Tugores, apunta la jornada setmanal de 35 hores i la campanya «Mallorca en verd» realitzada amb Els Verds com a fonaments de la seva estratègia electoral.