El projecte guanyador del parc de les Estacions, presentat per
l'empresa Dragados, preveu el soterrament de les Avingudes i la
construcció d'un aparcament subterrani just d'avall d'aquest
soterrament. A la vegada, la plaça d'Espanya mantindrà l'estàtua de
Jaume I en el seu lloc, com a gran centre entorn del qual
s'establirà un joc geomètric de flors i textures. Després, el
ciutadà es podrà endinsar en un espai ple de dunes verdes, petits
llacs i pèrgoles. El pressupost global és de 1.483 milions.
El tinent de batle Carles Ripoll assegurà que l'obra estarà
llesta l'any 2000 mentre que el batle Joan Fageda digué que just
abans de les eleccions de juny de 1999 vol inaugurar una part del
parc.
En el seu conjunt, el projecte, obra dels arquitectes Carme
Pinós i Joan Antoni Andreu, cerca una harmonització del gran espai
únic que conformaran l'actual plaça d'Espanya i l'àrea de les
estacions a base de petits montículs, pèrgoles metàl·liques i
llacs.
En conjunt, el projecte vol aconseguir un ambient de frescor i
relaxament, amb profusió de parterres de flors, a una de les àrees
més saturades de la ciutat. Mentre, el tren, que entrarà pel centre
del parc, es desviarà cap a la dreta, paral·lelament al carrer
d'Eusebi Estada, i l'estació se situarà a l'actual edifici de
l'hotel Términus.
La complexitat de la iniciativa ha fet que juntament amb els
arquitectes també hagin desenvolupat una important tasca els
enginyers de camins Joan Torres pare i Joan Torres fill, junt amb
Ricardo Collado i l'enginyera agrònoma Teresa Galí.
El batle Fageda va ressaltar «l'important esforç realitzat pel
jurat i els problemes que ha hagut de resoldre. També podien
haver-lo deixat desert i no ho han fet», afegí el regidor
d'Urbanisme, Carles Ripoll.
L'adjudicació a Dragados y Construcciones s'ha realitzat atenent
els aspectes arquitectònics i d'ordenació, segons informà el mateix
gerent d'Urbanisme.
Prescripcions
Ara, l'equip redactor del projecte tindrà dos mesos, un cop
ratificat el projecte guanyador per Gerència d'Urbanisme i en el
proper ple de l'Ajuntament de Palma, per modificar l'avantprojecte.
La comissió tècnica ha realitzat una sèrie de consideracions que
els projectistes hauran de mirar de solucionar. Els tècnics «per
tal d'augmentar la frondositat del parc suggereixen la conveniència
de reequilibrar aquesta proporció de pressupost augmentant
sensiblement la quantitat d'arbres, arbusts i altres elements
vegetals i estudiar les espècies concretes a utilitzar».
El disseny de la passarel·la tampoc no els agrada, atesa la seva
«extraordinària longitud i l'escassa alçada fa que el seu ús no
sigui especialment atractiu i el seu impacte negatiu». La comissió
també va expressar els seus dubtes respecte de la presència de
pistes esportives situades en el centre del parc.
Respecte del pas subterrani, consideren que ha de disposar de
tres carrils en cada sentit. I que els accessos als aparcaments han
de ser reestructurals d'acord amb els responsables del servei de
trànsit.
Després de resoldre aquestes condicions, Dragados podrà començar
a executar l'obra. Ripoll estimava ahir en set mesos l'execució del
projecte del Parc de les Estacions i entre sis i vuit mesos el de
soterrament del pàrquing. Així, consideraven que el 2000 ja hauran
finalitzat les obres.
Socis
L'enginyer que ha redactat el projecte del pàrquing i el
soterrament de les Avingudes, Ricardo Collado Sáez, és actualment
soci de l'ara assessor urbanístic de Cort, Jeroni Saiz. Enguany, a
Collado l'Ajuntament li ha adjudicat la rehabilitació integral de
la plaça d'Alexandre Jaume, també la reforma del carrer de la
Concepció i adjacents i la millora de pavimentació, canalització i
enllumenament de la urbanització La Gruta. Per març li donaren la
modificació del pla parcial des Carnatge i obres a Rotlet.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.