El ParcBIT, el megaparc telemàtic projectat prop del campus
universitari, acollirà, segons va explicar l'arquitecte Richard
Rogers, prop de 10.000 persones entre treballadors i residents. La
instal·lació ocuparà l'espai entre dos torrents del camí de Can
Manuel, a Son Espanyol. Segons Rogers, el nou complex està concebut
com a «model de ciutat sostenible basat en tres principis
fonamentals: l'excel·lència del disseny, la comprensió adequada de
les necessitats socials i l'ús intel·ligent dels recursos
naturals». «El ParcBIT és un excel·lent exemple de minimització
d'energia i de recursos», comentà Rogers. Aquesta concepció de la
ciutat del futur procedeix de la necessitat amb què es troba la
societat occidental de repensar el seu model de ciutat. Segons
Rogers, «a Gran Bretanya ja cerquen maneres d'humanitzar les
ciutats per evitar l'èxode massiu dels seus habitants al camp».
El nou model de ciutat es basarà en un mínim ús de vehicles,
afavorint la reducció de distàncies entre els diferents punts de la
ciutat perquè els seus habitant puguin desplaçar-s'hi a peu o en
bicicleta o, en tot cas, fent ús del transport públic. Un dels
problemes de les ciutats actuals és la proliferació de grans
centres comercials fora del nucli urbà, cosa que obliga el ciutadà
a fer ús del cotxe.
Segons va explicar Richard Rogers, «per entendre el ParcBIT i la
necessitat d'aquest model de ciutat, és necessari comprendre que la
implantació de la xarxa informàtica ha estat per a la nostra
societat com la revolució industrial per a la societat agrària del
segle XIX».
L'arquitecte que s'ha encarregat del masterplan del ParcBIT,
insistí en diverses ocasions que «la ciutat més eficaç és la
compacta, amb distàncies curtes i espais dedicats a l'oci i a la
feina, aprofitant que l'efecte no contaminant de les noves
activitats professionals».
El complex comptarà amb tots els elements necessaris per viure, com
per exemple, hotel amb sala de convencions, bancs, servei de
correus, centres comercials, restaurants, serveis de reprografia i
missatgeria, llibrerires especialitzades, papereries tècniques,
distribuïdores d'informàtica, serveis de traducció, apotecaries,
guarderies, col·legis, àrees de jocs, oferta d'oci (incloent, si és
possible, un camp de golf) i tot allò que sigui convenient per
convertir el parc en un lloc atractiu per a empresaris,
treballadors i residents.
Aquest enfilall d'edificacions haurà de menester prop de 45, que
són 317.500 metres quadrats de terreny, distribuïts en 10.000
metres en àrees de serveis, 12.500 per a funcions municipals,
90.000 per a oficines, 35.000 com a zona d'ús mixt, 90.000 per a
cases i 80.000 per a aparcaments.
El ParcBIT acollirà entre 6.000 i 7.000 residents i més de 3.000
treballadors, en total, prop de 10.000 persones.
Per la seva part, el conseller d'Economia i Hisenda, Antoni Rami,
present a l'acte de presentació del ParcBit que se celebrà ahir a
la UIB, manifestà que «no es
tracta d'una acció aïllada sinó que es fa des de diverses
perspectives, com la tecnològica, la urbanística, l'arquitectònica,
l'entorn mediambiental...». Rami va comentar que amb aquest parc
telemàtic es pretén «convertir les Balears en una de les
referències mundials en la societat de la informació» i cità
algunes de les condicions que reuneixen les illes per acollir
aquest complex amb garanties, com «l'alta freqüència de vols que
connecta Mallorca amb les ciutats més importants d'Europa, la
importància del sector turístic, o la xarxa de telecomunicacions
completament digitalitzada». En referència a la implicació del
pacte urbanístic en l'execució, Rami hi restà importància i comentà
que el complex, en realitat, «només tindrà 4.000 residents».
Pel que fa al nou tram de carretera que es vol construir per
arribar fins a la Universitat, Rami argumentà que «només és una
carretera, no una autopista, i es construirà en benefici dels
ciutadans». Rogers, a la mateixa pregunta, havia preferit
«l'habilitació de carrils bici».
Terra i llengua
Només unes setmanes després de l'anunci del pacte urbanístic entre
el Govern i l'oposició, hom es demana de quina manera podria
afectar aquest projecte de ParcBIT per a 10.000 persones, ocupant
45 quarterades de terra al costat de la serra de Tramuntana, alguna
de les possibles desclassificacions. Així mateix, la qüestió dels
accessos al Parc no sembla tenir una solució gaire ecològica:
baldament s'habilitassin els carrils bici que proposa Rogers, ens
costa d'imaginar científics i executius d'alt poder adquisitiu en
bicicleta en ple mes d'agost a les costes de la carretera de
Valldemossa. Pel que fa a la llengua catalana, de moment, hi és
completament ignorada: actes i impresos són tots redactats en
espanyol.