La concentració no és un procés aliè al mercat de l'alimentació.
Actualment, quatre empreses controlen el 50 per cent de la
distribució alimentària a les Balears. Es tracta de SYP, Gigante,
Hiper Manacor i Mercadona. Si a aquestes hi afegim Pryca, el
resultat és que cinc grans cadenes concentren un 57'29 per cent de
l'oferta alimentaria illenca.
Aquestes dades, facilitades per Distribución Anual, mostren una
tendència a l'alça de les empreses mencionades, que representaven
l'any passat un 52'9 per cent de l'oferta, per la qual cosa el seu
pes s'ha incrementat per sobre de quatre punts percentuals.
En aquest rànquing, SYP no només manté el seu lideratge sinó que a
més el reforça, ja que ha passat d'una quota del 20'32 per cent a
un 22'27 (una xifra que cada cop s'aproxima més al 24 per cent que
arribà a assolir l'any 94). Actualment, SYP compta amb una xarxa de
cent botigues i una facturació que l'any 96 va ser de quasi 59.000
milions de pessetes.
Els seus competidors immediats, Gigante i Hiper Manacor, en canvi,
han registrat en el darrer any un lleuger retrocés que sembla que
ha estat aprofitat per Mercadona, que ha passat del cinquè al quart
lloc lloc en el rànquing, desplaçant en aquesta posició Pryca.
En tot cas, en la darrera dècada la correlació de forces en el
sector s'ha mantingut bastant estable i els quatre grups que
segueixen a SYP han mantingut entre el 5 i el 8 per cent de la
quota.
Pel que fa a la presència de grups d'àmbit estatal o estranger, a
banda de SYP i Mercadona i Pryca, destaquen Continente amb un 3'74
per cent de la quota i Caprabo que fins ara havia assolit un 3'51.
En tot cas, aquesta xifra s'ha de revisar a l'alça després de la
incorporació a aquesta cadena, hegemònica a Catalunya, de les 11
boyigues d'Eurosuper, els coneguts Tan-Tan, i que representarà un
increment de 5.000 metres quadrats a la cadena Caprabo.
Així mateix, també ha aterrat a Mallorca la Cadena Dia %, que la
setmana passada inaugurà quatre centres i que a nivell estatal té
un pes del 4'65 per cent.
En qualsevol cas, pel que fa a les superfícies comercials, es
mantenen estables i representen una cinquena part de tota l'àrea
comercial.
En comparació a l'àmbit estatal, el grau de concentració a les
Illes del mercat alimentari és superior. Així, les cinc primeres
grans empreses de distribució alimentària controlen un 35 per cent
de la quota estatal i les deu primeres prop de la meitat. En canvi,
a les Illes les cinc primeres concentren un 57'2 per cent i les deu
primeres un 78'5 per cent. En tot cas, el capital mallorquí manté
una important presència.
Dinamisme
El sector alimentari viu una clara expansió amb què les grans
superfícies tendeixen a conquerir cada cop més mercat en detriment
de les pimes. A nivell estatal hi ha una dada clara: el grup
francès Continente té una quota de prop del 13 per cent que duplica
la corresponent a més de 500 pimes. Sembla una tendència difícil
d'aturar, per la qual cosa el futur de les petites botigues sembla
més encaminat a l'especialització i qualitat dels productes que
ofereixen.