Dia 12 de setembre el Llevant mallorquí té una cita. La
Plataforma de Premsa per a la Recuperació del Tren i el grup de
joves encapçalat pel periodista de TV3 Miquel Piris recorreran els
pobles d'aquesta comarca reivindicant la reimplantació del tren,
després de 21 anys de la seva retirada.
Piris comenta en què consistirà aquesta jornada reivindicativa: «Es
partirà de Capdepera devers les 9 del matí i s'anirà fins a Artà a
peu i des d'aquest poble la marxa es farà per les vies del tren
passant per Son Servera, Sant Llorenç i acabarà a Manacor, devers
les 18 hores».
A cada poble hi haurà un autocar que acollirà aquella gent que no
pugui continuar a peu. «Estic convençut que aquesta marxa serà tot
un èxit», expressa Piris.
Iniciativa
La història d'aquesta reivindicació ve de fa molt de temps, però
tornà a ressorgir amb força el passat mes de gener, quan un grup de
revistes d'Artà, Capdepera, Manacor, Son Servera, Sant Llorenç,
Petra i Sant Joan creà la Plataforma per a la Recuperació del
Tren.
Un dels redactors de la revista Bellpuig d'Artà, Climent Obrador,
explica com sorgí la idea: «Vàrem pensar que si volien dur el tren
fins a sa Pobla i Alcúdia, també havia d'arribar fins a Artà.
Parlàrem amb altres revistes de la comarca i decidírem crear la
Coordinadora, i fer una campanya per reivindicar la reimplantació
del tren a cada poble».
Els Ajuntaments de totes aquestes localitats aprovaren per acord de
ple sol·licitar la tornada del tren davant la Conselleria de
Foment.
A principi de juliol, a les reivindicacions d'aquest grup de
revistes locals s'afegiren un grapat de col·lectius de tota la
comarca. Cal destacar l'adhesió del grup ecologista GOB i els Joves
d'Esquerra Unida.
En vista de l'èxit, Piris i la dibuixant Caterina Estelrich idearen
les accions reivindicatives que s'haurien de fer per consolidar la
campanya a favor del tren. Primer feren camisetes i gorres, amb el
logotip imprès fet per Caterina Estelrich.
Durant tot el mes d'agost aquestes camisetes i gorres s'han venut a
les festes d'Artà, Sant Llorenç, Cala Ratjada i Capdepera, amb un
èxit rotund. Aleshores, els joves decidiren complementar aquestes
accions amb una Marxa a peu que anirà des de Capdepera fins a
Manacor.
Piris, Estelrich i Obrador coincideixen en la importància d'aquesta
campanya, «el Llevant es mobilitzà per darrera vegada perquè es
construís un hospital a Manacor, i es va aconseguir. Esperem que
ara es repeteixi la mateixa història».
Els polítics
Els Ajuntaments dels pobles per on passava el tren s'han mostrat a
favor de la tornada d'aquest mitjà. Segons Miquel Piris, «ens han
ajudat en tot el que hem demanat, com que hi hagi llocs de fruita,
aigua i un autocar a cada poble, el dia de la marxa a peu. També
hem sol·licitat la neteja de les vies del tren de l'herba crescuda
en els darrers anys. Esperem que ho facin».
El conseller de Foment, Joan Verger (PP), va declarar fa un temps
que qui anàs contra l'autopista, hauria de carregar a la seva
consciència les morts que hi haguessin en les carreteres. Miquel
Piris es mostra contrari amb l'opinió de Verger i diu que «és cert
que en una autopista hi ha menys accidents, però també s'ha de
saber que els accidents són més mortals a les autopistes que a les
altres carreteres. Si es vol que hi hagi seguretat, el que s'ha de
fer és que torni el tren».
«Esperem», continua Piris, «que els interessos particulars no vagin
en perjudici d'un servei públic com seria el tren. No ho oblidem,
que a Mallorca el servei públic quasi no existeix, i això, a un
lloc on es té la renda per càpita més alta de l'Estat, és una
vergonya».