Activistes de Greenpeace, Aliança per l'Emergència Climàtica de Mallorca i l'Associació d'Usuaris del Tren han realitzat aquest dissabte, amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, una concentració a la Plaça d'Espanya de Palma per a demanar «la reinvenció de la mobilitat».
Els ecologistes han reclamat que, «en un context d'emergència climàtica», és necessari apostar per un transport públic eficient, descarbonitzat i assequible per a tothom, ja que «les ciutats produeixen el 80 per cent de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle».
El sector del transport, ha assenyalat Greenpeace, és el que més contribueix a les emissions a l'Estat espanyol i «molt especialment a les Balears, on un 57 per cent d'aquestes emissions són d'aquest sector».
En aquest sentit, la portaveu del moviment, Mar Muñoz, ha declarat que la societat ha considerat la mobilitat com un aspecte individual, vinculat a la llibertat i a l'estatus social, «tot gràcies a la indústria de l'automòbil, del petroli, la construcció i el turisme».
«La gent depèn d'un cotxe contaminant, els nins no poden jugar al carrer perquè és perillós i respiren aire tòxic», ha assenyalat la portaveu.
Les entitats ecologistes han demanat durant la concentració «una correcta planificació i una ampliació» de les línies ferroviàries a totes les Balears, així com la millora de les freqüències. També que es revisi el sistema tarifari al TIB, que consideren «insolidari i confús».
El portaveu de l'Associació d'Usuaris del Tren, Guillem Ramis, ha recordat que la mobilitat és un servei públic, «no un negoci, per la qual cosa ha de ser raonable, sostenible i equitatiu». Només així, ha remarcat, la gent utilitzarà el tren o l'autobús en lloc del cotxe per a viatjar entre pobles i centres de treball.
Mobilitat sostenible i zones rurals
Greenpeace ha destacat que les zones rurals són imprescindibles en la lluita per a frenar el canvi climàtic. Per això, «aquestes zones precisen de serveis públics de qualitat, autobusos interurbans freqüents i una bona xarxa de tren». «Són molt pocs els pobles de les Balears que tenen accés als serveis ferroviaris, a pesar que 2021 és l'any Europeu del Tren», ha asseverat.
El moviment ha posat l'accent en la pujada de tarifes del TIB de principis d'enguany, perquè consideren que desincentiva l'ús del transport públic dels quals viatgen ocasionalment.
Durant la concentració, les entitats convocants han fet quatre demandes al Govern, començant per un sistema de tarifes que premiï al que usa habitualment el transport públic i que no penalitzi als que ho utilitzen ocasionalment.
Demanaran una millora del servei i les freqüències, perquè l'autobús i el tren siguin més competitius enfront del cotxe. També una adequada coordinació entre els transports que asseguri la intermodalitat i els enllaços, així com la combinació amb la bicicleta.
Finalment, reclamaran una planificació d'infraestructures que abordi l'ampliació de línies ferroviàries, «en contraposició a les nombroses autopistes que s'han estès per totes les Balears».
Greenpeace ha afirmat que la recuperació de la pandèmia és una oportunitat per canviar la forma en la qual es mou la societat i que «no té sentit que els mitjans de transport menys contaminants siguin també els més cars i inaccessibles». Per això, reclamen que les ciutats i els països virin cap a un model de mobilitat sostenible.
Mobilitat sostenible són els 3.000 cotxes setmanals que desembarquen al port per alimentar els rentacar, provocant embussos, accidents, contaminació i escassetat d'aparcament, que hi aporten els rentacar a Balears?
Quan es posarà limiti Senyora Armengol?