L’organització alemanya NABU i Ecologistes en Acció han mesurat les emissions atmosfèriques procedents de vaixells a l’estret de Gibraltar i Barcelona i han trobat nivells de contaminació «fins a 70 vegades majors que la concentració de fons normal de les ciutats».
La contaminació ambiental produïda pels vaixells és una seriosa amenaça per a la salut humana, el medi ambient i el clima mundial. La Comissió Europea estima que cada any 50.000 europeus moren prematurament a causa de la contaminació de l’aire causada pels vaixells, especialment per partícules en suspensió, sofre, òxids de nitrogen i ozó troposfèric. Com és sabut, els vaixells usen combustibles amb alt contingut de sofre que emeten contaminants altament perillosos per a la salut humana. Actualment el transport marítim suposa el 2% de les emissions mundials de diòxid de carboni, segons les darreres dades publicades per la Unió Europea, i es preveu que la seva aportació creixerà significativament durant els propers anys.
No obstant això, en comparació del transport per carretera o la indústria, amb prou feines s’està actuant per reduir les emissions d’aquest sector de forma efectiva. Segons l’Inventari Nacional d’Emissions a la Atmosfera que acaba de publicar el MAPAMA, la navegació internacional representa el 40% de les emissions a l’atmosfera d’òxids de nitrogen (NOx), el 44 % de les d’òxids de sofre (SOx) i el 22% de les de partícules fines (PM2,5), referides al total de l’Estat espanyol l’any 2016.
Quan la navegació és costanera, com és el cas dels creuers, l’impacte de les emissions sobre les poblacions resulta evident. Els creuers continuen sent la manera de transport amb majors emissions de gasos d’efecte hivernacle per quilòmetre recorregut relacionades amb el turisme. A més, la major part dels creuers comencen amb vols per arribar als ports, afegint entre un 10% i un 30% a les emissions totals produïdes pel creuer.
Per fer front a les emissions atmosfèriques de la navegació marítima, els estats costaners del nord d’Europa varen acordar designar les Àrees de Control d’Emissions de Sofre (SECA, pels seus inicials en anglès) al Mar del Nord, Mar Bàltic i del Canal de la Mànega. Amb el canvi a combustibles més nets, aquesta regulació ha aconseguit unes millores immediates en la qualitat de l’aire de fins a un 50% des de l’any 2015 i uns beneficis socioeconòmics associats valorats en milers de milions d’euros.
Per això, Ecologistes en Acció demana al Govern espanyol que s’uneixi a França, Estat que està liderant la creació d’una SECA que limiti l’entrada de vaixells altament contaminants al Mediterrani. A aquest efecte ha convidat tant els responsables de qualitat ambiental del MAPAMA com els responsables tècnics de qualitat de l’aire d’Andalusia, Murcia, País Valencià, Illes Balears i Catalunya a participar en la II Conferència Internacional ‘Reduir la contaminació de l’aire dels vaixells en el Mar Mediterrani’, organitzada pel Ministeri de Medi Ambient de França i l’aliança europea d’organitzacions ecologistes 1, de la qual Ecologistes en Acció forma part.