Titelles, vestits, fotografies documentals i dibuixos originals de Barceló són els elements que integren l'exposició Miquel Barceló i Manuel de Falla, en què s'exhibeix el material que es va fer servir per a la representació de l'obra El retaule de maese Pedro, ara fa deu anys a París.
La mostra, que s'inaugurarà avui vespre (20.00h) a la Casa de Cultura de Na Batlessa "on es troba el fons documental de l'artista" pretén treure a la llum una de les aventures del conegut pintor amb què realitzà els vesturaris, decorats i putxinel·lis per aquesta obra essència de Manuel de Falla.
Segons informen fonts del fons documental a Artà, la mà de l'artista innovà la forma de representació d'El retaule de maese Pedro, tot disposant els elements i els participants d'aquesta farsa d'una manera molt determinada. Una de les primeres intencions de Barceló en aquest projecte era allunyar-se de «l'Espanya tradicional».
Per al decorat, la proposta de Barceló consistí a convertir el corral en un immens colomer. Un colomer que el pintor situà a Àfrica, des d'on enfora es veia Espanya, tal com si fos un quadre animat, en el qual hi ha muntanyes, països i un bassal amb insectes bevent.
Segons va declarar el mateix creador en rememoració de l'òpera, «volia evitar els clixés fàcils i per aquesta raó va emprar la idea d'un colomer ple d'excrements de cavalls per tots costats amb l'ambient de mossos de quadres obscures, plenes de palla i també de fum». Aquesta fou la primera i fins ara única incursió de Barceló en el món de l'òpera.