algo de nubes
  • Màx: 18.04°
  • Mín: 14.64°
15°

Les inversions de carreteres s’han allunyat de Catalunya

Un estudi avalua l'impacte de les infraestructures de transport sobre el creixement econòmic a través del temps de viatge segons els territoris durant el període 1977-2008

Recentment dos professors de la Universitat Autònoma de Barcelona, en el marc d’un estudi per avaluar l’impacte de les infraestructures de transport sobre el creixement econòmic, han estimat com ha canviat el temps de viatge per carretera entre el 1977 i el 2008 (Anna Matas i Josep Lluís Raymond: Infraestructures de transport i creixement econòmic, Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda, Generalitat de Catalunya, 2018; nota d’Economia número 104 dedicada a les potencialitats de l’economia catalana i penjada al web del Departament). Mitjançant una tecnologia específica han sumat el temps de desplaçament de cada capital de província amb totes les altres i han calculat la variació percentual que cada província ha tingut entre els períodes esmentats.

El resultat obtingut es presenta en el mapa següent. En totes les províncies s’ha produït una reducció de temps de desplaçament, però les diferències són molt notòries. La reducció de temps oscil·la entre un 8,7% en la província amb una millora menor fins quasi un 20% per a la província més beneficiada.

Les àrees que més s’han beneficiat dels plans d’infraestructures són les províncies localitzades a la regió nord-oest, la regió sud, Madrid i la part sud del Mediterrani. En canvi, les províncies catalanes, les sempre oblidades Sòria i Terol i, en menor mesura, el nord d’Espanya, són les menys beneficiades.

Té tot el sentit millorar l’accessibilitat dels territoris menys afavorits, però veient la distribució territorial de les millores, és fàcil concloure que ni tots els territoris poc afavorits han tingut millores substancials ni tampoc els territoris més afavorits han estat tractats de la mateixa manera. Tampoc no és sostenible excloure de les inversions els territoris més dinàmics, especialment si són, com és el cas català, territoris de pas cap a la resta d’Europa.

Tota aquesta informació la podeu trobar, més ampliada, en l’Informe EuroMedi. Anàlisi de les potencialitats de l’Euroregió Mediterrània i de les limitacions que li són imposades, publicat per la Fundació Vincle i que trobareu a les llibreries. Podeu llegir la versió reduïda de l’informe aquí.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Emigrante, fa mes de 2 anys

Una noticia muy importante para las islas baleares.

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente