nubes dispersas
  • Màx: 18°
  • Mín: 11°
17°

Projectes Comenius: Europa a l'horitzó

Aquests programes han permès als estudiants de les Illes intercanviar experiències amb alumnes d'altres països i acostar-se a noves realitats culturals i lingüístiques. Per al curs 2010-11, es preveu que hi participin fins a 13 territoris

Mobilitat. Sense cap dubte, aquest és un dels ítems que més valor adquireixen en els sistemes educatius d'arreu d'Europa. De fet, a mesura que avancen els anys, aquesta necessitat d'interacció entre persones que es troben immerses en edats de formar-se, esdevé de cada vegada més una prioritat. Fins ara, l'engranatge educatiu de casa nostra ha estat preparat per oferir determinats programes estimuladors d'intercanvis centrats sobretot en l'educació superior, des dels coneguts programes Erasmus (dirigits a universitaris interessats a fer part dels seus estudis en facultats europees), fins a altres alternatives com les beques Sèneca (que proposen mobilitat entre universitats espanyoles) i el mateix programa Grundtvig (dirigit a intercanvis europeus establerts en el camp de l'educació d'adults). Aquests darrers anys, el catàleg d'opcions perquè els estudiants es puguin obrir les portes s'ha ampliat amb l'arribada dels projectes Comenius. Es tracta d'una proposta de la UE pensada perquè alumnes preuniversitaris participin dels beneficis que comporta una estada a l'estranger.

Objectius Comenius

"Reforçar la dimensió europea en el camp de l'educació, tot promovent la mobilitat i la cooperació entre els diferents centres educatius". Aquest és l'esperit que dóna vida i sentit a aquesta iniciativa que, a poc a poc, sembla que és present en més centres de les Illes. L'activació dels programes Comenius ha permès als seus joves participants intercanviar experiències amb alumnes que estudien en col·legis de països com Anglaterra i Alemanya. Per al proper curs 2010-2011, es preveu que hi participin centres d'un total de 13 estats europeus diferents, entre els quals es troben França, Suècia, Itàlia i Espanya.

D'aquesta manera, la proposta té un rerefons evident, que no és altre que aconseguir que els escolars i els professors interessats es puguin acostar a noves realitats culturals i lingüístiques, a la vegada que exporten capa a altres latituds els trets fonamentals de l'entorn que ens envolta a Mallorca. Tanmateix, el compendi de mèrits no queda aquí. L'experiència de viure una estada d'uns dies o setmanes a l'estranger, compartint el dia a dia amb famílies autòctones, implica haver d'esforçar-se per desplegar determinades habilitats socials, un fet que, a més d'aportar un grau més elevat d'enriquiment personal, pot suposar, en molts dels casos, un excel·lent instrument amb vista a afrontar situacions futures.

Desplegar el sentiment de pertanyença a Europa i estimular una certa cooperació sostenible entre diferents centres del continent, són altres de les fites que molts d'aquests participants s'han marcat. Com és de suposar, la implicació de les famílies -tant les d'acollida com les d'origen- esdevé un element cabdal si es vol que l'intercanvi sigui profitós. Per tal de poder coordinar i aplanar tot el procés -tant als alumnes com també als professors acompanyants, als centres i a les famílies mateixes-, s'ha publicat una extensa Guia per a la mobilitat individual de l'alumnat Comenius. En aquest sentit, s'hi especifica una gran quantitat d'informacions útils tant per als qui emprenen el viatge com per als qui han d'acollir-los.

Experiències interessants

Ja són diversos els centres educatius de l'Arxipèlag que han format part d'aquesta xarxa europea d'intercanvis. En cada cas, els col·legis interessats presenten una proposta relacionada directament amb les realitats amb les quals treballen cada dia. Així, l'IES Aurora Picornell és un d'aquests centres que ja hi han pres part mitjançant la presentació d'un projecte orientat a una temàtica tan actual com suggestiva: la diversitat i la inclusió d'alumnes amb perfils variats dins un mateix espai. Altrament, cal esmentar el CP Son Oliva, que ja fa uns anys que inicià la seva primera aventura Comenius. Amb el títol "Aprenem jugant", aquesta escola de Ciutat ha posat en marxa la seva darrera experiència en aquest àmbit, en la qual s'ha treballat per constatar que el joc pot ser un instrument ideal per fer més fàcil el procés d'aprenentatge en edats primerenques.

En relació amb aquesta proposta, el col·legi públic de Na Prima, de Cala Millor, també ha duit a terme un programa Comenius adreçat a aconseguir pautes, activitats i recursos didàctics per millorar el procés de lectoescriptura dels alumnes en qüestió. Per a aquest curs, s'ha aprovat un total de quatre sol·licituds de centres de les nostres illes. Concretament, els alumnes del col·legi Sant Pere de Palma, dels instituts d'educació secundària de Sineu, del Juníper Serra de Ciutat i de Santa Maria d'Eivissa seran els que podran fer ús d'aquesta interessant iniciativa.

En tots aquests casos, els centres disposaran d'un pressupost bianual que depèn de les característiques del pla que cada un hagi formulat. Amb tot, serà el col·legi Sant Pere el que disposarà d'una aportació econòmica més elevada, atès que tindrà 20.000 euros per afrontar despeses diverses. Maria Magdalena Frau, coordinadora del projecte Comenius en aquest centre, explica que el programa que han presentat "té com a eix central la posada en comú de dues realitats prou distintes: d'una banda, una zona turística de la Mediterrània com són les Balears i, de l'altra, l'entorn que abraça una zona rural de la Baviera germànica".

El procés

Després que els responsables del projecte de cada escola hagin tingut un primer contacte, durant aquests propers mesos els alumnes entraran en escena. Treballs als centres mateixos, sortides culturals i activitats d'oci compartides seran algunes de les activitats que integraran l'agenda d'aquests intercanvis. Sigui com vulgui, en el cas d'aquest col·legi, el total d'estudiants que hi participaran s'acostarà a la vintena (tots amb uns coneixements mínims d'alemany), que s'aprofitaran de la dotació econòmica prestada per finançar-se el viatge. Evidentment, del compendi d'accions diutes a terme durant les estades, n'haurà de sortir un material aprofitable per generacions venidores.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.