Les primeres accions que realitza un infant després d’alimentar-se i dormir són les de jugar. Creixen jugant espontàniament amb ajuda i sense. És per aquesta raó que els educadors han utilitzat el joc per preparar-los per a la vida personal i social.
El joc, per tant, s’ha convertit en una eina d’aprenentatge imprescindible als centres escolars. Només certes persones i moviments que enyoren les horribles memoritzacions de conceptes i cadenes de noms sense sentit i molta competició entre alumnes han posat en dubte l’eficàcia del joc com a eina didàctica. Quan l’escola té en compte que no ha de convertir els infants en enciclopèdies vivents, sinó que ha d’exercitar les seves aptituds, formar la seva conducta i fer-los realitzar descobriments per si mateixos, ho podrà aconseguir gràcies al joc.
El joc suposa una ajuda per al desenvolupament físic i psíquic de les persones: ajuden tant la seva capacitat de pensar com la creativitat. Maite Garaigordobil, psicòloga i investigadora del joc, diu que "és un instrument poderós de comunicació, de socialització i de desenvolupament moral, a més d’una eina d’expressió i de control emocional, que promou l’equilibri psíquic i la salut mental."
Per a l’escola trobarem milers de jocs o videojocs educatius (basta escriure "jocs educatius" a un cercador d’internet) que podran substituir tots els que poden ajudar a desenvolupar la violència i la competitivitat. Aquests jocs podran ser útils per aprendre sobre qualsevol aspecte, des d’escriure les lletres de l’alfabet fins a conèixer els nombres, des de fer manualitats fins a aprendre a dibuixar, des de poder llegir contes il·lustrats fins a fer comprensions orals i lectores. També podrem trobar jocs lingüístics per aprendre el català a la col·lecció Mar de Mots del Projecte Plenamar de l’editorial Moll.