La Plataforma per la Llengua denuncia que el Govern espanyol ha mentit per a tractar de justificar que els trens de mitja distància entre Tortosa i València excloguin el català de la megafonia. Segons el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, els trens que circulen en aquesta línia no permeten «pregravar els missatges» i per això «és possible que en alguns casos no es pugui atendre la previsió» d'emetre els missatges tant en castellà com en català. L'enregistrament publicat per la Plataforma a mitjan març demostra que tots els missatges emesos en castellà ja són pregravats.
El Ministeri de Transports havia negat en diverses ocasions l'exclusió del català en aquesta línia, però la Plataforma per la Llengua va publicar una gravació que ho demostrava i el Govern espanyol s'ha vist forçat a reconèixer-ho, en una resposta al senador Carles Mulet, de Compromís. En aquesta contestació, el Govern espanyol assegura, d'una banda, que «juntament amb el castellà, el valencià es fa servir amb caràcter general als missatges dels trens» i que, d'altra banda, l'antiguitat d'alguns vagons impossibilita la renovació de les locucions que anuncien les aturades i fan indicacions als passatgers. Segons explica el ministeri, existeix un pla pendent des de 2019 que ha de permetre «renovar el 50% dels vehicles dedicats al servei públic» i que, d'aquesta manera, es garantirà «la qualitat i la millora dels serveis». Entre eixes millores, es trobaria, segons indiquen, l'acompliment de la legalitat: que la megafonia estigui també en català.
L'ONG del català ha pogut comprovar que la megafonia sona en la majoria de viatges en versió monolingüe, en castellà, i en comptades ocasions comunica també en català. Per a la Plataforma per la Llengua, la incorporació del català a la megafonia dels trajectes que discorren per Catalunya i el País Valencià hauria de ser una prioritat i posa l'exemple dels trens de la rodalia de València, en què la llengua pròpia del territori ja és present, si més no parcialment, a la megafonia.
No és la primera vegada que la Plataforma denuncia males pràctiques lingüístiques a Renfe. De fet, en més de deu ocasions l'entitat ha assenyalat l'absència de la llengua en la megafonia dels trens d'ALVIA i AVE que fan el recorregut entre Madrid i Castelló de la Plana. A més, l'empresa pública fragmenta la nostra llengua al web i permet als usuaris triar entre català i valencià. El web es va actualitzar el 2020, amb el valencià José Luis Ábalos de ministre, i va continuar fent la distinció com si foren dues llengües diferents.