Condemnen a 2.775 anys els dos etarres que intentaren volar un tren

La bomba estava preparada perquè esclatàs a l'estació de Chamartín

TW
0

La Secció Primera d'allò Penal de l'Audiència Nacional ha condemnat a 2.775 anys de presó els membres d'ETA Garikoitz Arruarte Santa Cruz i Gorka Loran Lafourcade pels 28 quilos de dinamita que col·locaren a la intercity Madrid-Irun la Nit de Nadal del 2003. La bomba estava preparada perquè esclatàs una vegada que el comboi fos a l'estació madrilenya de Chamartín.

L'Audiència condemna cada un dels acusats a 2.775 anys de presó per pertinença a banda armada, 184 homicidis terroristes en grau de temptativa -pels 180 passatgers i quatre empleats de Renfe que anaven dins el comboi-, un delicte continuat de danys -per dues bombes que col·locaren en la línia fèrria Saragossa-Logronyo que explotà, i a la de Saragossa-Lleida, que fou desactivada-, i un altre de tinença il·lícita d'armes. A més, hauran d'indemnitzar Renfe amb 62.402,89 euros.

La sentència explica que l'explosiu introduït al tren, que fou desactivat a l'estació de Burgos, estava en perfectes condicions i preparat per esclatar a les 15.55 hores del 24 de desembre del 2003, una vegada que el tren ja fos a Chamartín. Afegeix que, «no obstant això, l'artefacte podria haver esclatat en qualsevol moment anterior a causa de la pressió d'una altra maleta o objecte que s'hagués col·locàs damunt, per un cop fortuït arran d'una descàrrega elèctrica natural com la generada durant una tempesta o pel moviment mateix del tren».

El tribunal afegeix que si s'hagués produït l'explosió, atesa la quantitat i la potència de la dinamita, «hauria mort un nombre elevat de persones, amb una alta probabilitat que hi perdessin la vida tots els ocupants del tren, com també la gent que es trobàs a prop en el moment de l'explosió, circumstància de la qual els processats eren conscients».

Durant el judici, la defensa argumentà que els terroristes no volien cometre una matança, ja que havien introduït un sistema d'altaveus per avisar de l'explosió i s'havia disposat el temporitzador de l'artefacte perquè s'activàs a les 15.55, mentre que el tren arribava a Madrid a les 15.10.