nubes dispersas
  • Màx: 31°
  • Mín: 26°
27°

Els pilots d'Air Europa faran vaga cada dilluns i dijous des de dia 22 de setembre

Critiquen que no es compta amb ells per tal de dissenyar el rumb de la companyia

32186

Els pilots d'Air Europa asseguren que faran aturades a partir d'aquest mes.

MARCO TORRES

Els pilots d'Air Europa, companyia propietat del grup Globalia, faran aturades tots els dilluns i dijous a partir del pròxim 22 de setembre i amb caràcter indefinit, ha anunciat en roda de premsa el cap sindical del Sepla a l'aerolínia, Lluís Crespí.

"Hem sol·licitat a l'autoritat laboral l'exercici del dret de vaga", que ja ha estat presentat aquest matí davant de la Direcció General de Treball, ha confirmat el president del Sepla, Javier Martínez de Velasco, que va assegurar que el sindicat ha hagut de convocar aquestes aturades per defensar els drets del col·lectiu.

Crespí ha explicat que la convocatòria de vaga obeeix a l'externalizació "progressiva" de la seva producció cap a altres companyies i a què Air Europa ha vingut mostrant des de fa un any el "seu més absolut menyspreu" envers el col·lectiu en no informar dels seus plans empresarials.

Segons Sepla, la "immensa majoria" del col·lectiu de pilots d'Air Europa, format per uns 550 efectius, han recolzat la convocatòria de vaga. Segons els seus càlculs, les aturades podrien afectar entre 180 i 200 vols diaris.

Crespí ha esmentat que el col·lectiu tenia intenció de convocar les aturades abans de l'estiu, però ha al·legat que en un "exercici de responsabilitat" i per respecte als clients, s'exerceix el dret a la vaga passat el període estival, conscient de què és l'última opció" que els queda.

"Apel·lam a la comprensió dels clients d'Air Europa i demanam disculpes anticipades a qui es puguin veure afectats per aquesta vaga", va recalcar.

Negociació

Els pilots volen trobar com més aviat millor una via de solució al conflicte, per causar "el menor transtorn possible" i afirmen estar oberts a les negociacions amb els representants de l'aerolínia. "Una companyia pot ser rendible sense renunciar a la qualitat i al servei als mes alts estàndards de seguretat", va assegurar Crespí.

"La vaga és conseqüència de més d'un any de topades amb l'empresa", ha asseverat el portaveu, qui va assegurar que Globalia ha anat progressivament "buidant de contingut" l'aerolínia a través de fer externs els seus vols cap a altres companyies, "una pràctica prohibida pel conveni col·lectiu quan es fa sense el consens de la secció sindical, com és l'actual cas", va denunciar.

Crespí també va acusar els responsables d'Air Europa de "boicot sindical" en ocultar informació "clau" per a la vigència del conveni col·lectiu, i va incloure entre les raons de la vaga la "persecució laboral" a què està sent sotmès el col·lectiu en els últims mesos, amb "pressions i sancions" que, segons explica, "violen el procediment establert al conveni".

Segons va assegurar, l'esmentada campanya de persecució als pilots podria "condicionar la seva independència" a l'hora de prendre decisions relatives a la seguretat dels vols. Els pilots sofreixen pressions perquè sobrepassin la normativa legal de les operacions i s'ha arribat a degradar dos comandants al lloc de copilots "per negar-se a trasgredir els límits de temps de treball i descans establerts per la normativa".

En "greu perill"

El responsable va recordar que el desembre de l'any passat es van pactar els codis compartits amb l'aerolínia del grup Orizonia, Orbest, cap a les destinacions de Cancún i Punta Cana entenent els pilots que això permetia racionalitzar les operacions.

No obstant això, el maig d'aquest any "de manera unilateral i sense l'acord amb la secció sindical" l'empresa va estendre l'acord amb Orbest als vols entre les Canàries i la Península, una pràctica, que segons Crespí, "no tan sols viola l'establert al conveni col·lectiu sinó que amenaça el futur els nostres llocs de treball", a més de posar en dubte el "prestigi" d'Air Europa.

Segons el portaveu, aquests acords formen part d'un "pla estratègic" que busca deixar el contingut de l'aerolínia en terceres companyies per realitzar la producció de Globalia que fins ara havia de fer Air Europa.

"Air Europa per si sola sense Globalia manca de valor i podria estar en greu perill", va advertir Crespí, qui va recordar que el conveni col·lectiu vincula l'aerolínia amb la seva matriu, i va assegurar tenir constància d'un acord comercial "de gran calat" amb Orizonia -firmat el passat mes de novembre-, que incloïa a més d'aquests codis compartits altres aspectes que l'empresa "s'ha negat a compartir" amb el col·lectiu de pilots i que afecten a la producció de Globalia, "la qual segons el nostre conveni sols pot realitzar-se amb Air Europa llevat que existeixi un acord amb la nostra representació", ha explicat.

A més, va recordar que el subdirector general d'Air Europa "en recents declaracions" va afirmar "clarament" que Globalia es troba immersa en un canvi de model de companyia i establint fórmules perquè la producció de mig radi l'operi una altra empresa.

"Han aparegut informacions sobre venda o intercanvi accionarial entre ambdós grups", va reiterar Crespí, que va assenyalar que malgrat les demandes de Sepla, la companyia s'ha negat a informar i a reunir-se amb el col·lectiu per resoldre el conflicte.

Serveis mínims

Crespí va reiterar que el col·lectiu està obert a les negociacions i assenyala que el que pretén és que se l'informi sobre el rumb que pren la companyia, que es pacti amb els pilots la situació, a més de la cessació de l'acord de codi compartit amb Orbest o amb qualsevol altra aerolínia que no hagin estat acordats amb els pilots.

Així mateix, reclamen que finalitzin les pressions sobre els comandants i que Air Europa tingui una "actitud lleial" quant a la situació del conveni i les pròrrogues acordades anteriorment.

Quant als serveis mínims, Crespí espera que s'apliquin els mateixos que els fixats per CCOO i UGT en l'anterior vaga del sector aeri, encara que cal esperar a veure què hi diu el Ministeri de Treball.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.