L’Ajuntament de Palma es posarà en contacte amb els responsables de quatre companyies aèries de baix cost que operen a les Balears per negociar la supressió de tres clàusules "abusives" per als consumidors. Si no s’anul·len, Cort demandarà als jutjats les aerolínies. La iniciativa surt d’un informe elaborat per l’Institut Municipal de Protecció del Consumidor en el qual s’informa de tres clàusules considerades "nul·les per abusives o deslleials" en les condicions generals de contractació de quatre aerolínies low cost, segons explicà ahir la tinent de batle de Relacions Institucionals, Turisme, Comerç i Consum, Joana Maria Borràs. Un dels punts es refereix al cobrament d’un suplement pel fet de dur l’equipatge, que encareix la tarifa del passatge oferta inicialment al consumidor i que "la Llei de navegació aèria ja inclou en les obligacions" de les companyies, assenyalà Borràs.
La segona qüestió correspon al suplement pel pagament amb targeta de crèdit, clàusula considerada "nul·la de ple dret" pels juristes que han elaborat l’informe. En tercer lloc, en cas de controvèrsia entre el viatger i la companyia, aquestes aerolínies han inclòs una clàusula per la qual estableixen que els tribunals competents per dirimir-la es troben en territori estranger, per exemple a Anglaterra, a Gal·les i a Alemanya. En el cas que les empreses en qüestió no accedissin a eliminar les esmentades condicions dels seus contractes, l’Ajuntament de Palma les demandaria davant els tribunals, de manera que seria la primera Administració que faria ús de la seva legitimació legal en querellar-s’hi per aquesta qüestió.
Borràs –que no volgué revelar quines són les quatre aerolínies que apliquen els criteris mencionats– explicà que en l’informe s’estudien 16 companyies aèries que operen a les Balears, de les quals 8 són de baix cost. Així mateix advertí què, si finalment "els jutges obliguen aquestes empreses a eliminar les clàusules", la decisió tindria efectes "en tot el territori espanyol". Després d’aquesta primera investigació, l’Institut Municipal de Protecció del Consumidor, creat fa un any, estudiarà les asseguradores, els bancs i les empreses de telefonia mòbil, "els quatre sectors en què els ciutadans necessiten més protecció".