Porcs al repartiment?
Els historiadors estam acostumats a patir un intrusisme continuat dins la nostra matèria. Ja ho va dir una vegada Josep Fontana: "Tota cuca que es belluga per aquest món fa d'historiador". I, també, cal afegir, de filòleg. Aquestes intromissions (que hom hauria de poder denunciar als jutjats, com poden fer els metges, advocats, arquitectes, etc. quan es dóna el cas dins el seu àmbit) habitualment obeeixen a raons polítiques: negar el passat que no interessa o inventar-se'l en funció d'allò que l'interfecte desitjaria que s'hagués esdevingut.
En aquest sentit, hom n'ha llegit tantes de grosses que es pensava que ja estava curat d'espants. Fins que diumenge passat em caigué a les mans un aparent article sobre el porc negre aparegut a El Mundo que se situava en primera posició del disbarat. Un senyor, que segons deia transcrivia un correu que li havia enviat una altra persona relativa a una conferència feta per un tercer (un embull, per començar, a to amb el que venia després), afirmava que a un curset fet a Felanitx fa uns mesos, impartit per un organisme dependent de la Conselleria d'Agricultura, el conferenciant, anònim, "comentó con gran sutileza que en el Libro del Repartiment (...) se constataba la existencia de cerdos. El problema era que si había cerdos es que había cristianos y entonces se podría entrar en el espinoso asunto de qué hablaban esos cristianos. El conferenciante comentó que los cerdos constan en los listados de animales pero que no se ha querido profundizar más por ÓRDENES EXPRESAS DE LOS RESPONSABLES POLÍTICOS DEL MOMENTO". A continuació el columnista continuava fent comentaris històrics i filològics al·lucinants, delirants, tronats, fins a reblar-ho així: "El esperpento que acaban de leer parece cómico. Lo sería aún más si no fuera la prueba fehaciente de hasta qué grado de esquizofrenia pueden llegar estos farsantes en aras de la (de)construcción nacional". I tot això il·lustrat amb una imatge d'una guarda de porcs negres amb un text al peu que deia: "El porc negre mallorquín, una amenaza para los pancatalanistas baleares".
Deixant de banda, entre d'altres ximpleses, que si a la Mallorca de 1229 encara quedaven cristians (ni rastre documental, fins ara, només els porcs...) per força havien de parlar "mallorquí" (ni rastre documental del suposat romanç mallorquí; bé, els porcs...), perquè llengua i religió són dues coses diferents que no tenen per què anar plegades, el cas és que al Llibre del repartiment no hi ha llistes d'animals ni hi apareix cap porc ni res que se li assembli. Del text, n'hi ha tres versions, en català, llatí i àrab, i en cap (més les diverses còpies) no existeix cap llista, ni censurada ni sense censurar. Les versions han estat publicades i estudiades per especialistes (la darrera edició, per cert, elaborada durant l'última legislatura de Matas i editada en format luxós pel Parlament de les Illes Balears el 2007 -així, doncs, va esser Matas qui va censurar els porcs?). Uns especialistes que, per poder entendre el text i transcriure'l, han de saber paleografia, català antic, llatí i, en el cas de la versió àrab, aquesta llengua. Com que l'autor de l'article omet el nom de la portentosa llumenera que va dir la ximpleria, no sabem si aquest senyor sabia res de tot això, però servidor juraria que no. Fins i tot que no ha trepitjat mai un arxiu. I és que, com afirma la dita, la ignorància és atrevida. O, en aquest cas, com diria l'articulista, és "esquizofrènica".
Tant que si fes consultes entre historiadors professionals (per exemple, alguns col·laboradors d'El Mundo o altres que ara mateix ocupen càrrecs al govern autonòmic del PP -per tant, gens sospitosos d'esquizofrènia pancatalanista) l'advertirien de la ximpleria superlativa, en forma d'esperpent còmic, que tan xalestament va publicar.
També a Opinió
- Mercadona acomiada una treballadora per haver atès els clients en català
- Redueixen de 37,5 a 35 hores l’horari laboral setmanal dels docents dels centres públics de les Illes Balears
- Admès a tràmit el Recurs d’inconstitucionalitat contra l’amnistia al sòl rústic de la llei de simplificació
- L’OCB impulsa una campanya perquè les famílies coneguin els beneficis d’escolaritzar els infants en català
- Denuncien el desplegament policial a la protesta contra la massificació i que s'identificàs manifestants
8 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ei, que en cap cas jo no he dit que l'articulista escrigués bajenades, si no que no cal respondre a segons quines betzolades, especialment si són invencions històriques fetes per forasters. Que per invencions i manipulacions ja tenim a don Roman, que tot i que el tregueren a coses de la UIB és ben "nostro".
A través dels articles fets per especialistes podem aprendre coses noves, jo ja n'he apresa una sobre el contingut de el Llibre de repartiment.
Valeri: Jo no crec que aquest article sigui un doi. Anècdotes insignificants poden arribar a fer molt de mal a la nostra cultura. Qui millor que un historiador especialista en la matèria per desmentir-ho? Jo mateixa, desconeixia un detall com aquest dels porcs i si ho hagués vist escrit algun lloc m'ho hauria pogut creure perfectament. A més, consider que està bé que els articulistes comentin qüestions que passen més desapercebudes, així contribueixen a donar visions de detall que fan que el diari sigui molt més complet i entretengut. I està bé afegir-hi un toc d'humor com és aquest cas, ja que el de El Mundo fa plorera... Finalment, vull dir qe consider que la història abasta la totalitat de la realitat, fins i tot aquella que aparentment no té gaire importància.
Molt bé per a en Gabriel Ensenyat. Cap atac sense resposta. Un article de diari s'ha de contestar amb un altre article de diari i la gent ha de saber que l'autor de l'article publicat a El Mundo diumenge passat és,ni més ni manco, que el seu director destinat a províncies. Per tant, de l'opinió dels "valeri" de torn no cal fer-ne cas ja que no hi ha res més lamentable que una persona que està de tornada de tot quan en realitat l'únic que sap fer és lamentar-se i no implicar-se en res.
Valeri, tens raò, però no dubtis que hi ha molta gent que es creu tot el que surt als diaris (o a la tele). Hem de rebatre els seus arguments, si la lluita és al fang jo em tio de cap, això si amb el nas tapat!
Un historiador i professor de la UIB no s'hauria de rebaixar a escriure de segons quines betzolades. Per fer riure ja tenim l'obra i els fets de don Roman.