Indisciplina a les aules

TW
9

Quan ocorre algun acte de violència a l'escola, com el fet que un pare o un alumne peguin o intentin pegar a un professor o professora, s'arma un enrenou tan gran que sembla que aquest tipus de conductes siguin molt més habituals del que són realment. El problema principal que es té avui en dia, principalment als instituts, és que a moltes aules resulta molt dificultós fer-hi classe. No hi ha silenci, hi ha massa faltes de puntualitat o retards en les entrades a classe, molts alumnes no atenen i xerren, riuen i provoquen constantment el professorat; es fan comentaris punyents en veu alta, s'insulta, es crida i es crea un clima en el qual és impossible treballar. En resum, són uns comportaments que tenen la intenció de boicotejar la tasca del professorat o d'impedir que l'alumnat que vol aprendre pugui fer-ho.

El professor que arriba per primera vegada a una classe, substituint-ne un altre i es troba amb una d'aquestes situacions, pot reaccionar de moltes maneres i és difícil que trobi l'encertada, perquè fins al dia que això li passa, mai ningú no li ha explicat, si no ha estat la pròpia experiència, com ho podia resoldre. Una persona que s'ha de dedicar a l'ensenyament hauria d'haver après a sortir-se'n, d'aquestes situacions. De totes maneres, qualsevol equip directiu d'un centre escolar ha de vetlar perquè aquestes situacions no ocorrin a les classes ni a l'esbarjo, i una manera de fer-ho és anar d'acord tot el professorat, treballar-ho amb les famílies i articular estratègies per millorar el clima del centre; això suposa intervenir a l'escola en conjunt. Són moltes les escoles i instituts de les Illes que han posat en marxa sistemes de mediació escolar i aquest tipus de conflictes hi han baixat de manera espectacular. Aquest és un dels molts camins a seguir.