algo de nubes
  • Màx: 25°
  • Mín: 20°
20°

El tren del Llevant i els NIMBY

Als Estats Units hi ha grups de pressió invertint sumes astronòmiques per intentar fer creure als americans que tenir un sistema sanitari gratuït és pitjor que la conjunció de la grip A, el virus d'Ebola i haver de mirar un capítol de Temporada Alta. A Mallorca hi estam acostumats, que ens intentin prendre el pèl dient-nos que ho fan pel nostre bé. La campanya antiparc en va ser un exemple clar. Cap de les amenaces que van circular com a rumors l'any 2000, abans de la creació del Parc Natural del Llevant, s'ha complert. No ens han prohibit circular de nit amb el cotxe; podem agafar els ous de les gallines, reparar una teula i sembrar el que volguem sense haver de donar explicacions al director del parc; la gent no passa pel mig de les finques i els ciutadans podem anar d'excursió i a cercar bolets a un espai molt més ampli que no abans de la compra de terrenys per part del Govern. Avui hi ha pagesos demanant que s'ampliï el parc per poder-se acollir als ajuts. Per tant, els que empenyien el moviment antiparc amb dois infectes perseguien un objectiu molt diferent al d'alertar la població davant dels "perills" del parc. El que pagava els sopars de porcella o, en el cas de la serra de Tramuntana, les tractorades comandades per Dameto Rólex era el temor que el parc minvés la possibilitat de construir-hi als grans propietaris.

Des de fa uns mesos, al Llevant hi ha un petit moviment de característiques similars. En lloc de voler fer creure a la gent que un parc natural és pitjor que una central nuclear, l'objectiu ara és el tren. El punt de partida del moviment van ser atacs anònims, amb males maneres i desqualificacions diverses, que vam rebre diverses persones al web de la revista digital Cap Vermell, un dels nuclis de trobada dels impulsors de la Marxa pel Tren del Llevant del 2008. Al cap de poc temps, naixia un lloc a internet en contra del tren del Llevant. A l'apartat escrit en alemany hi havia un número de mòbil de contacte. En posar-lo al google corresponia a la immobiliària Lago de Son Carrió, propietat d'una senyora alemanya anomenada Claudia Gelabert i que també figura com a presidenta de l'associació Alternativa al tren. Mentrestant, els mateixos antitren també havien creat un grup a Facebook amb aquest nom tan ambigu: tant es pot interpretar que volen una alternativa al tren com que cal donar l'alternativa a aquest transport. Em va sorprendre trobar-hi persones i polítics que havien participat a diverses marxes en favor del retorn del ferrocarril al Llevant. En avisar-ne un parell, em van contestar que, com a norma, deien que sí a totes les adhesions que els demanaven a Facebook. Són les trampes de les noves maneres de comunicar-nos. Així, encara queden força "amics" despistats d'aquesta associació.

La creadora d'aquest grup a Facebook no va deixar el seu nom, però sí la seva data de naixement. Posant-la al cercador, era fàcil descobrir que es tractava d'una especialista en comunicació digital amb càrrec dins d'una fundació del Govern balear. I, finalment, vaig trobar una dada que deixava més que clar què obeïa aquest sobtat ímpetu antitren: el nom d'aquest càrrec del Govern i el de molts dels associats a Alternativa al Tren eren al llistat d'expropiats per les obres de construcció del tren del Llevant publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tot i aprofitar el trajecte original propietat de Serveis Ferroviaris de Mallorca, passeig del "colesterol" inclòs, lamentablement s'han d'expropiar algunes terres, una nimietat en comparació amb el que s'expropia per fer una carretera. Em vaig posar en contacte amb aquesta persona especialista en comunicació digital, ara sabent amb qui parlava, i li vaig suggerir que l'associació que havien muntat hauria de deixar clar que són afectats per les expropiacions que suposarà la construcció del tren. Ella i la seva família són propietaris de finques properes a les vies amb una superfície superior als 40.000 metres quadrats. En comptes d'això, van de teòrics de la mobilitat ecologistes, com al seu dia en Dameto Rólex anava de pagès. Si es presentassin així, encara. Però no, la persona que lidera el moviment continua identificant-se com a seguidora del lema "Pensa globalment, actua localment" enlloc del que realment els defineix: "Not in my backyard" (NIMBY), no al pati de darrere ca meva. A partir d'aquí han començat a construir un corpus teòric segons el qual a les poblacions petites, encara que a l'estiu multipliquin per 100.000 els seus habitants, no hi pot arribar el ferrocarril. Han respost exactament com ho va fer el Govern de Matas l'any 1998 a la primera Marxa pel Tren: "Vés amb bus, fes amics", deien els cartells d'una apressada campanya de comunicació a major glòria de les Rectoretes i la seva multimilionària Aumasa.

Jo vaig ser un dels principals organitzadors de les primeres marxes, però no de les dues darreres, a les quals ni tan sols vaig anar a caminar. Tot i això, hi continuo donant suport perquè el tren és la millor arma que tenim contra el canvi climàtic, molt superior al bus; contra el rècord de cotxes (europeu) i de morts (estatal) a les carreteres mallorquines que patim; perquè la possible infrautilització de l'hivern (ja ho veurem, el tren de Manacor també havia d'anar buit) serà compensada de sobres amb els turistes a l'estiu; perquè s'aprofita un corredor ja existent i és el mitjà de transport terrestre que menys terreny necessita per implantar-se; perquè el tren que fan ara pot tenir defectes, però s'aniran solucionant al futur quan tota la línia, per exemple, sigui electrificada; perquè crec que s'ha de donar suport a actuacions locals encaminades a resoldre els grans problemes que ens amenacen, i el del canvi climàtic és el pitjor de tots, sens dubte. Ho tenc clar, si em fessin un tren que passàs per les meves finques (ja m'agradaria!) de diverses hectàrees, com als alternatius, m'emprenyaria com el que més. Ara bé, abans d'inventar teories improbables sobre mobilitat, diria clar que el que defens és ca meva, les meves finques, i no el planeta.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente
Per Miquel, fa mes de 12 anys
Alucin que hi hagi diaris que publiquin articles tant difamatoris i plens de demagògia i metides com aquest. És una pena que el periodisme s'hagi convertit en l'art de la manipulació com aquest.
Supòs que els interessos privats del batle d'Artà i de les constructores de sempre hi tenen molt a veure en que escrigui aquest repugnant article...
Valoració:0menosmas
Per pirispatètic, fa mes de 12 anys
sr. Piris ets uns vergonya per la nostra professió.
Per si ho has oblidat:

Código deontológico del periodista:

-El respeto a la verdad.

- Estar abierto a la investigación de los hechos.

- Perseguir la objetividad aunque se sepa inaccesible.

- Contrastar los datos con cuantas fuentes periodísticas sean precisas.

- Diferenciar con claridad entre información y opinión.

- Enfrentar, cuando existan, las versiones sobre un hecho.

- Respeto a la presunción de inocencia.

- Rectificación de las informaciones erróneas.
Valoració:7menosmas
Per invisibilitat i puteria digital, fa mes de 13 anys
Els ecologistes bons són els que defensen ca seva, clar que sí, com voltros...i quan expropien milers de vegades més per fer carreteres i autopistes callen com a puputs. Com voltros. Deu ser per això que ni el GOB ni cap partit ecologista (ni no ecologista) vos dona suport.
Alternativos, la forma en què manipulau els comentaris i les votacions a Diari de Balears fa "quigar" com deis a Son Carrió (entre a Artà i Cala Rajada ningú no ha dit mai ni "quigar" ni "galina"...i els artanencs no són artarencs, "artarenc"...mem si quan suplantau identitats vos documentau un poc més).
Sou els únics que insultau, feis servir majúscules com si cridassiu, amenaçau, calumniau...etc. Penós. En "Nimbys", l'únic que ha escrit una cosa un poc pujada de to contra voltros, no vos arriba a sa sola de ses sabates.
Mem si en Piris vos dedica un altre article i també millorau aquests comentaris anònims. Per canviar el que vos critica des vostro facebook vos ha faltat temps. Només faltaria, que s'abanderada de sa "identitat i reputació digital" a Mallorca fos sa líder des moviment per "s'anonimat i sa puteria digital".
Valoració:-11menosmas
Per El fill d'un pagès expropiat., fa mes de 13 anys
En els missatges que defensen el tren veig molt d'odi respecte als expropiats. A damunt que ens expropien hem d'aguantar l'odi dels que defensen el tren. I encara ens volen més mal. En quina societat vivim?
Escoltau, Feis mal a molta de gent. Els hi estau prenent les seves arrels amb la terra i la seva vida. I no ens refereim als estrangers. Sino molts mallorquins que es pasen tot el temps que poden cuidant de les poques terres que queden.
Estau malferint a molta gent que sense dir res ha cuidat cada dia els seu trocet de terra, aquell trocet, que trocet a trocet conforma el paissatge mallorquí.
Els hi estau fent mal per un projecte absurd, que no duu enlloc.
Estau arrancant abre a abre tota esperança de seguir mantenint el camp mallorquí.
Sou mala gent que només voleu destruir territori i vides del que l'han cuidat fins ara. I això és ser ecologista? No em faceu riure ni plorar.
Valoració:17menosmas
Per NIMBYS no, fa mes de 13 anys
Tant de bo us expropiïn tota la casa, alternativos! Sou uns demagogs!
Valoració:-7menosmas
Per Juanjo garcia, fa mes de 13 anys
Este no tiene ni idea de lo que esta pasando en el campo de Mallorca. Un pixapins maleducado y egocéntrico que en Artà todo el mundo conoce.
Todos sabemos que gente esta detras de alternativa y lo que molesta es que sea gente independiente harta de los politiqueos y las mafias de este país. Y por eso se les ataca.
Cada día esta isla se parece más a Sicilia.
Valoració:7menosmas
Per Un possible afectat del futur traçat fins a Cala, fa mes de 13 anys
Enhorabona Piris. Has donat en el clau perquè:

El tren no arriba a les zones turístiques, per tant aqui l'has quigat: "perquè la possible infrautilització de l'hivern (ja ho veurem, el tren de Manacor també havia d'anar buit) serà compensada de sobres amb els turistes a l'estiu;"

Si vols que el tren arribi a Cala Ratjada s'haurà de fer un traçat nou. Ja saps per on passarà i quins veïns d'Artà i Capdepera t'odiaran si pass per ca seva? "perquè s'aprofita un corredor ja existent i és el mitjà de transport terrestre que menys terreny necessita per implantar-se; ".

POSES EN EVIDÈNCIA QUE EL TREN ÉS DEFECTUÓS I CUTRE SENT NOU DE TRINCA, hombre!: "perquè el tren que fan ara pot tenir defectes, però s'aniran solucionant al futur quan tota la línia, per exemple,"

I JO TAMBÉ HO TENC CLAR MIQUELET. SI PASSA PER SA MEVA PISCINA QUAN VAGI CAP A CALA RATJADA NO VOLDRÀS SABER QUI SOM PERQUÈ M'EMPRENYARÉ BEN FORT AMB TU I LA TEVA COLLA D'AMICS INCOMPETENTS: "Ho tenc clar, si em fessin un tren que passàs per les meves finques (ja m'agradaria!) de diverses hectàrees, com als alternatius, m'emprenyaria com el que més. Ara bé, abans d'inventar teories improbables sobre mobilitat, diria clar que el que defens és ca meva, les meves finques, i no el planeta."



Valoració:1menosmas
Per Mateu Vallès, fa mes de 13 anys
Perquè no dius que la claudia porta molts anys lluitant contra la pedrera de Son Carrió? ets un demagog despresiable Piris. Però tu que vius a Barcelona i vens a Artà de vacances potser has oblidat que això és un poble i que tothom sap qui hi ha al teu voltant i quina feina estan fent i qui són la gent d'alternativa al tren.
Has quedat en evidència, per si algú encara no et coneixia.
Valoració:10menosmas
Per Artarenc, fa mes de 13 anys
Però si tothom ja sap qui és i com és n Piris i de quina escola periodistica és...
Es sorprenent com el diari de balears deixa la seva contraportada per fer un anfelt froller i demagògic com aquest. A Artà comencen estar una mica farts de l'estrella egocintrica de TV3.
I això del tren ma la porta fluixa com a la majoria de la gent, és una batalla entre els quatr de Bloc fanatitzats, el PSOE que se'n riu i pensa aprofitar el fracàs del projecte i UM que Artà està preparnat el pelotazo, igual que la jubilació daurada del batle de Sant Llorenç. per saber això només s'ha e viure a Artà.
Ai si aquest Piris només hi ve de vacances.a mostrar el tipo i pujar-se l'ego.
Valoració:-1menosmas
Per Marina Sant llorenç Des cardassar, fa mes de 13 anys
Quans socis té la plataforma protren?
La gent de Sant llorenç sap perfectament què hi ha darrera d'aqust tren. La jubilació del batle i els seus amics.
Si el pregó va ser horroros i la gent ni va aplaudir.
M'agrada això de teories improbables que diu en Piris, per favor quina falta de professionalitat, una mica de coneixement, a llevant no necessitam ni un cm més de ciment.
No volem ni un metres més de carretres ni trens ni golf ni ports.
Una mica de respecte aa s'illa.
Valoració:11menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente