algo de nubes
  • Màx: 16.05°
  • Mín: 7.61°
16°

La comercialització d'aliments de qualitat

La Conselleria d'Agricultura ha publicat el llibre Diagnosi de la producció i comercialització dels productes amb denominació de qualitat, elaborat per Marta Vera, Immaculada Munar i Miquel Àngel Frau. Un treball exhaustiu, molt ben fet, que ens permet conèixer al detall com es comportaren aquests productes al llarg de l'any passat.

Pel que fa als vins, amb una reduïda extensió de 1.341,85 hectàrees dedicades a vins amb denominació d'origen i vins de la terra, el 2008 es produïren 37.060 hectolitres amb una reducció del 2% respecte a l'any anterior a causa sobretot de les condicions meteorològiques. En canvi, les dades de comercialització són bones, amb 33.223 hectolitres venuts, un 3,4% més. El mercat principal dels vins de qualitat de les Balears segueix sent la mateixa comunitat autònoma, amb el 86,3% del total. Un 2,4% s'ha comercialitzat a la resta de l'Estat i un 11,3% s'ha venut fora d'Espanya, sobretot a Alemanya i Suïssa.

Pel que fa a les begudes espirituoses, Herbes de Mallorca, Herbes Eivissenques, Gin de Menorca i Palo de Mallorca, el 2008 se'n comercialitzaren 1.995.324 litres, mantenint-se el seu consum pràcticament estable. El 74,2% d'aquestes begudes es ven dins la comunitat autònoma, un 3% a la resta de l'Estat i un 22,9% s'exporta (el 71,9% de les vendes a l'exterior van a Alemanya).

Els altres aliments emparats per identificacions d'origen han tengut evolucions diferents. El Formatge de Menorca ha comercialitzat 2.238,2 milers de quilograms, amb una reducció del 9,2%. El 71,2% s'ha venut a les Balears, el 20,7% a la Península i el 8,1% s'ha exportat, als EUA i Alemanya sobretot. A les Balears, el Formatge de Menorca ha representat el 23,6% del total del formatge consumit a les Illes.

L'Oli de Mallorca ha comercialitzat 99,5 milers de litres amb un increment del 18,3%. El 80% de l'Oli de Mallorca es consumeix a les Balears i el 13% als mercats internacionals. Alemanya, també en aquest cas, és la principal consumidora. Val a dir que l'oli d'oliva verge mallorquí representa el 5,4% del consum d'aquest tipus d'olis a les Balears. Això fa pensar que l'Oli de Mallorca pot millorar la seva comercialització a la nostra comunitat autònoma. La Sobrassada de Mallorca ha venut 2.564,7 milers de quilograms amb un increment del 3,1%. La sobrassada de porc negre comercialitzada ha estat de 148,2 milers de quilos.

El 76,7% de la sobrassada emparada per la identificació geogràfica s'ha venut a la Península i un 1,2% s'ha exportat. De l'Ensaïmada de Mallorca se n'han comercialitzat 141,5 milers de quilograms amb un retrocés del 26,6% respecte a l'any anterior. Aquest producte representa el 10,4% del consum de rebosteria a les llars de les Balears. També s'ha de fer menció a les marques de garantia, al Porc Mallorquí Selecte, el Me Mallorquí Selecte, la mel amb la marca ÉSMEL i la Mel de Menorca.

L'estudi assenyala l'evolució dels punts de venda en el sentit d'incrementar-se la quota de mercat dels supermercats i hipermercats. I dins aquesta tendència la política d'afavorir les marques blanques, amb preus més barats, que han crescut un 11% el 2008. Malgrat tot, encara que els efectes de la crisi econòmica es fan notar, els productes alimentaris de qualitat de les Balears mantenen les seves posicions comercials o fins i tot les milloren. L'estudi, útil i rigorós, ens deixa un regust optimista ben fonamentat en el pes de les dades estadístiques.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.