Giorgio Morandi, pintor abstret
S'ha dit que la pintura de Morandi és un fenomen aïllat dins l'art del segle XX, a despit del seu reconeixement del mestratge de Cezanne i del seu respecte pels grans noms de Picasso, Braque i Klee, i malgrat les seves innegables concomitàncies amb una sèrie de pintors italians de l'època, «futuristes» com Gino Severini i Giacomo Balla, «metafísics» com Carrà i De Chirico, i altres, amb tots els quals comparteix un cert aire de família i una finezza molt d'aquella època, molt de la primera meitat deNovecento. Tanmateix, com va assenyalar el crític Cesare Brandi: «Que Morandi es destaqués nítidament de molts dels seus contemporanis, això ha estat entès lentament i a còpia de molts d'anys». Perquè Morandi no ha estat mai cap revolucionari avantguardista, ni ha tengut res de bohemi. De fet, no crec que hagi escandalitzat mai ningú. Ni ha format part de cap grup delerós de fer-se l'article. I si ha arribat a l'abstracció, ho ha fet justament des de la figuració. Fins al punt d'arribar a dir que no hi ha res que sigui més surrealista ni més abstracte que la realitat. Afirmació que es justifica perquè Morandi considerava, ben justament, que allò que veim o veiem no és mai la realitat absoluta -totalment independent de qui la contempla- sinó «creacions o invencions de l'artista», imatges concebudes per la seva sensibilitat, sempre que sigui capaç de superar o fer desaparèixer aquells clixés convencionals que sovint s'interposen entre ell i les coses, com va declarar a The Voice of America el 1957. És a dir, l'artista no és mai un mer reproductor, l'artista ens brinda realment i efectivament sols allò que abans ha fet seu, allò que abstreu de la realitat. En aquest sentit, tots els artistes podrien esser considerats «abstractes», si no fos que canvia prou d'un a l'altre el paper que volen donar a la representació i, d'altra banda, la capacitat de refinar i organitzar el material rebut pels sentits canvia molt, també, d'un artista a l'altre. I, de més a més, no tots es deixen influir igualment pel que està de moda, pel que hom considera que és culturalment correcte. En definitiva, el grau de llibertat i rigor personal compta molt -és decisiu- pel resultat final.
També a Opinió
- [VÍDEO] Cañadas (Vox) reconeix que volen aconseguir que l’ensenyament sigui «tot en espanyol» excepte l’assignatura de català
- Què en pensau de l’acord PP-Vox per a l’aprovació dels pressuposts?
- Impactant vídeo d'un 'balconing' a un hotel de Mallorca
- 15J: Més de seixanta entitats convoquen la manifestació contra la massificació: «Per una vida digna, aturem la turistificació!»
- Ha mort Jaume Santandreu, apòstol dels exclosos, lluitador per la Llibertat i escriptor
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.