Casa de Misericòrdia, de Joan Margarit (II)

TW
0

En aquesta continuació al meu comentari a Casa de Misericòrdia, aquest extraordinari poemari de Joan Margarit que acaba de sortir, he de començar per una matisació respecte del judici que, en la seva obra, «importa sempre més el que diu que com ho diu». Aquesta afirmació, que potser fa o té més sentit aplicada als practicants de la parenta pobra en general, o al subgrup d'aquells que la valoram especialment com un mitjà cognoscitiu, com una via de coneixement, i dita en plural -importa sempre més el que deim que com ho deim-, no ens ha de fer oblidar que contingut i forma, en la parenta pobra/rica, van sempre fortíssimament interrelacionats, fins al punt que el poeta de debò no pot mai exactament triar o escollir lliurement com vol dir una cosa. De fet, podríem dir que, d'alguna manera, un poema -i tal vegada sobretot un vers- no pot aixecar-se o alçar-se més que com s'autoconstrueix. Si un poeta deixa dita una cosa d'una forma determinada, és perquè aquesta era la seva obligació. En definitiva, el que vull deixar ben clar és que, senzillament, no és possible una lectura que pretengui separar forma i contingut.

Recordem que en l'epíleg del seu llibre anterior, Càlcul d'estructures, igualment extraordinari, el poeta ens recorda: «un poema ha de dir just el que necessita (la major part de les vegades sense saber-ho) el seu lector o lectora. D'aquesta exactitud ve el seu poder de consolació, perquè la poesia serveix per introduir en la soledat de les persones algun canvi que proporcioni un major ordre interior enfront del desordre de la vida». I no oblidem tampoc que el primer lector o lectora d'un poema és el propi autor.

Aquest poder de transformació que Joan Margarit reclama, justament, per a la poesia, el poeta ens ho explica encara més en l'epíleg de Casa de Misericòrdia, quan ens diu: «Jo només em puc aproximar al concepte d'entendre un poema dient que és un procés d'entrada i sortida. El que en teoria de la informació se'n diu una caixa negra. Hi entra una informació i en surt una altra. La informació d'entrada és una persona amb un determinat estat intertior, que jo en diria, continuant dins la terminologia de la teoria de la informació, un grau de desordre... La informació de sortida és aquesta persona que, després de llegir el poema, té un grau menor de desordre o, si es vol, se sent més ordenada. Entendre un poema és un procés d'entrada i sortida d'una caixa negra». El poeta, a través del poema, subministraria al lector una mica més de coneixement de la realitat i, a la vegada i conseqüentment, una mica més d'ordre en la seva ment.

Com un lloc on es guanya alguna cosa, Joan Margarit, va topar-se amb la realitat -per limitada que sigui- d'una Casa de Misericòrdia. En el poema que dóna títol al llibre, el poeta ha constatat: «Els orfenats i hospicis eren durs,/ però més dura era la intempèrie./ La vertadera caritat fa por./ És com la poesia: un bon poema,/ per bell que sigui, ha de ser cruel./ No hi ha res més. La poesia és ara/ l'última casa de misericòrdia».

Sí, una institució d'aquesta mena, també pot concebre's com una caixa negra en teoria de la informació. Un llibre de la parenta pobra/rica pot perfectament titular-se Casa de Misericòrdia. Sols un gran poeta, un poeta de debò, és capaç de témer-se'n. Perquè també és qui és més conscient dels límits de la parenta pobra.