Quadern de viatge

TW
0

Dilluns, 28.- Plutó, que manlleva el nom d'un semidéu grec al qual s'atribuïa el desgovern de l'avern, sempre fou, per la seva baixa magnitud, la seva massa aperduada enmig de la galàxia i el seu fulgor apagat, un planeta sota sospita, car els científics, físics i astrònoms de professió, puix que no m'atrevesc a citar, per evitar conflictes de competències, els astròlegs, els experts qualificats, doncs, que estudien els fenòmens de l'univers, conjecturaven que pogués tractar-se d'un fals planeta, atesa l'absència de satèl·lits giravoltant-lo, incorporat, furtivament, al sistema planetari del sol, en un temps d'incertesa astrològica durant el qual era possible fingir naturalesa planetària. Finalment, s'ha confirmat el frau i fet pública la impostura. En conseqüència, s'ha degradat Plutó, rebaixant-li la categoria, ignor si a astre, asteroide o, senzillament, a cos orbital sense graduació. En qualsevol cas, i malgrat la seva prudència, discreció i joventut, els ministres de la religió científica, amb poder per deposar planetes, àdhuc per destronar estels o, si cal, coronar cometes, reunits en conclave per determinar aquesta i altres qüestions de transcendental importància per a la humanitat, han resolt humiliar, i condemnar a divinis, una presència astral potser inexacta, però inofensiva. Les seves dimensions, la seva textura, les seves pertorbacions, no feien témer un atac a la flota imperial, ni posaven en perill el prestigi o la credibilitat del gremi llunàtic. Això no obstant, la decisió de suprimir l'últim dels planetes incorporat al club dels nou crea, en la meva modesta opinió, un desequilibri en la càbala planetària, atesa la importància dels números en la harmonia de la cúpula celest, àdhuc en l'equilibri de l'espai interestel·lar. Per als creients de la numerologia, el nou és un signe màgic de propietats prodigioses, no només pel que fa a predir el futur, sinó, i sobretot, pel que fa a augurar el passat. Ara, el nombre de planetes ha quedat reduït a vuit, una xifra insubstancial, desproveïda del més mínim poder per a convocar les forces de la simetria sideral, de la qual circumstància només podem esperar el malastre.

Dijous, 31.- Ningú, excepte que assumeixi els papers d'executor i víctima, ambdós alhora, no pot determinar, d'antuvi, la data de la seva defunció. La mort, quan s'esdevé de forma natural, privada d'assistència tècnica, elegeix al seu antull dia i hora. Atesa aquesta contingència, difícilment podem atribuir demèrit o deserció a aquells que, un cop establerta la data del seu traspàs, si més no l'any, per donar a la cita un marge d'error raonable, persisteixen en l'existència. Si de cas, poden sentir-se culpables de ser endevins mediocres, o profetes poc inspirats, però no deslleials amb el destí. Un dels casos més singulars, en l'ocupació, certament ociosa, de predir el seu propi trànsit, fou un col·leccionista i, sobretot, artista tardà no menys singular, nascut a Brescia l'any 1914, de nom Guglielmo Achille Cavellini, amb el qual, a finals dels setanta, principis dels vuitanta, tinguérem un intercanvi, prou enriquidor, de documents, especialment manifestos, postals, adhesius, catàlegs i segells, en molts dels quals hi regnava la seva presència com a monarca del seu propi servei postal.

Cavellini, atès que havia iniciat la seva activitat plàstica no gens precoçment, i malgrat la seva immensa, prolífica tasca en tots els àmbits de l'art, volgué concedir-se una pròrroga, fixant, amb ironia i humor, el 2014 com l'any de la seva desaparició humana, data que féu pública en no poques ocasions en obres, postals i segells amb el seu autoretrat. El càlcul, però, fou inexacte, i la parca s'avançà a les seves previsions, deixant aquest món l'any 1990, no pas a l'edat de cent anys, com havia previst, sinó a la no gens menyspreable suma de vuitanta-sis, deixant rere seu un dels universos plàstics més originals, rics, essencials i diversos del segle vint, puix que res no li fou aliè i en tot s'adelità, creant no només una obra, plàstica i teòrica, imprescindible, ans un personatge que es transformava en cada una de les seves creacions, car ell mateix era una obra seva. L'art contemporani italià, àdhuc mundial, no s'entendria sense la presència, la imaginació i les aportacions de Cavellini. Ara bé, si de cas li hem de retreure algun error formal, aquest mai no serà la construcció del seu món poètic i plàstic, d'una rara genialitat, sinó la seva imprecisió a l'hora de determinar la segona xifra que, a les sepultures, un cop traspassat el guió, segueix a la primera. Coneixent, però, Cavellini, el seu sarcasme intel·ligent, no seria arriscat pensar que al marbre de la llosa, sota el seu llinatge, hi hagués fet cisellar 1914-2014, ni que fos per desconcertar els visitants del cementeri que desconeixen la història d'una desmort anunciada.