cielo claro
  • Màx: 26°
  • Mín: 20°
25°

Són coses males d'entendre

Despús-ahir, mentre en el Parlament es feia la comèdia d'aprovar la reforma de l'Estatut, ens sobrevolava en proves l'Airbus 380, l'avió de passatgers més gran que existeix. Ahir, el valor de la companyia que el fabrica va caure més d'un 30% en les borses europees. No vol dir res o sí, que darrerament a Mallorca la malaltia més diagnosticada és la possibilitat de morir d'un atac d'èxit. L'àrea urbanitzada a Balears lidera les taxes d'increment de tot Espanya amb un 40'2% des del 87. Tot i que a Espanya, només l'any passat, es construí més que en el conjunt de Gran Bretanya, França i Alemanya (juntes tenen cinc vegades més població que noltros). Això, sense comptar-hi les autopistes i els desdoblaments «a la mallorquina» que faran possible un major creixement urbà dels pobles que connecten i acceleraran, si encara és factible, el creixement. Aquestes són dades publicades ahir. Si ens remetem a les conegudes els darrers mesos, sobre el descens de la despesa turística, la minvada de les estades dels nostres visitants, la taxa més baixa d'universitaris, el descens de matriculacions (una vegada assolit el rècord de cotxes per habitant), la ràtio més alta d'accidents de trànsit i laborals i la d'abandonament escolar, el darrer lloc, entre les desset autonomies, en la inversió en investigació i desenvolupament... i un interminable enfilall de bones notícies que demostren l'èxit indiscutible de les polítiques que tan encertadament lidera el nostre aristòcrata sobrevingut, el senyor Matas. Conegut això, i tan gran com és el món, no sé com als d'Airbus se'ls acudeix sobrevolar l'illa sense intenció de comprar-ne un bocinet, tal com fan els carnissers del territori que lloguen avionetes i helicòpters a la recerca de la millor tallada.

l l l
I ara que ningú no ens sent, podria dir-me qualcú per quina raó darrerament apareixen drets suposadament universals que no tenen cap fonament raonable? Per exemple: fins no fa gaire anys, menar cotxe no estava a l'abast de tothom. Es necessitava passar unes mínimes proves de coneixements, d'habilitats i, fins i tot, d'aptituds psicofísiques. No eren un sedàs gaire prim, la veritat sigui dita, però era un sedàs. Ara no. Tot déu té el dret a no passar pel sedàs, per manca de coneixements, d'habilitats o d'aptituds, i dur un cotxet per la mateixa carretera que els sedassats. Fins i tot sembla una incorrecció qüestionar que hi ha gent sense reflexos que no hauria de circular. Mana el mercat i mena tothom.

l l l
Com que mana el mercat -electoral, en aquest cas-, no sembla correcte demanar-se per quines raons Formentera, que només té un municipi, ha de tenir un organisme supramunicipacom és un consel. Tothom ronseja, mira cap una altra banda i dona per fet que ha d'existir aquesta institució insular, siguin quines siguin les condicions de les illes. Ja tenim un altre dret, el de tenir consell propi, sense que ningú no ens expliqui quins avantatges ofereix, llevat d'apeixir l'autoestima dels formenterencs i afavorir la victòria de la dreta en eConsell d'Eivissa. Mana el mercat i consumim el que ens donin: boianos.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.