Quadern de viatge
Dimecres, 18.- A tots aquells que coneixen Botí d'estiu (2002) o El ventre de les marees (2005), no els ha de sorprendre la meva fascinació per l'obra que Tomeu l'amo exposa, ara mateix, al Museu d'Art Contemporani de sa Pobla, puix que, des de perspectives personals ben diferents, fins i tot allunyades o distants, en qualsevol cas recíprocament ignorades, hi ha coincidències conceptuals, àdhuc estètiques, tan evidents, que no poden passar inadvertides. A La penúltima platja i el llapis del temps, Tomeu l'amo ha bastit, a partir d'elements de reciclatge, objectes trobats a l'atzar, o manipulats, i fragments d'estris procedents d'usos més útils en la vida quotidiana, tot un univers, senzill i complex, fràgil i dens alhora, les obres del qual necessiten la complicitat de la mirada, puix que és a la mirada de l'espectador sensible, i arriscat, on les construccions revelen tots els secrets de la seva màgia. Un hom ha de voler veure-hi allò que hi ha d'essencial, en les formes tot just insinuades, copsar-ne l'autèntica naturalesa, deixar-se seduir per la intuïció, per la interpretació, més enllà de l'evidència, la representació o els prejudicis visuals. Així, dels materials procedents de l'arqueologia industrial, restes de naufragis, utensilis que les ones han abocat a la riba, fustes, suros i plàstics que els embats han dipositat a l'arena de les platges, arrels de canya i deixalles de tela metàl·lica, ferros i filferros rovellats, espines, fòssils i llaunes, en Tomeu l'amo n'ha fet un món d'imatges, d'éssers, de bèsties, escultures o poemes, tant se val, que suggereixen una existència paral·lela de la matèria que, un cop acomplerta la seva funció pràctica, domèstica, es llança: a tot allò inservible dóna un nou significat, o sigui: una nova vida, potser una doble vida, una segona existència, no gens supèrflua, per a la contemplació, pel gaudi de l'esperit, però també per a la interrogació sobre l'efímera dualitat de les coses inútils: en la seva inutilitat és on resideix, precisament, la provocació al sistema. Concep, al voltant de les peces, una literatura de neologismes, de paraules científiques mai no usades, de llenguatges originals, que complementa, o argumenta, en tot cas enforteix, la creació d'aquest cosmos plàstic, que ultrapassa la realitat per fer part de la imaginació, part de la ficció d'una civilització, situada fora del temps existent, que s'avança a les seves pròpies despulles, part d'una història la força de la qual resideix en els noms, en la procedència, en l'economia de recursos per abastar la bellesa mitjançant una riquesa expressiva de mínims, que evoca el retorn a la prehistòria de l'art, quan l'art no era encara objecte de comerç, ans una activitat lúdica, de les persones posseïdes, per enriquir i il·luminar la comunitat.
- El 78,5 % de les famílies de les Illes Balears varen triar el català com a llengua a l'escola
- Un vídeo del Govern sobre l'ús responsable de l'aigua rep una allau de crítiques: «S'ha de tenir un bon fetge...»
- Reclamen el desallotjament de dos edificis històrics de Palma, ocupats pel Ministeri de Defensa i per la família reial espanyola
- Un grup de joves menorquins responen a les provocacions espanyolistes durant l'acte de Ses Avellanes de les festes de Sant Joan
- L’STEI denuncia que la Conselleria d’Educació amaga informació sobre ràtios i quotes
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.