U n dels punts del programa electoral del senyor Aznar era la
supressió de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE). No se sap que
encara s'hagi fet cap passa per complir-lo, però, per curar-se en
salut, supòs, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies
(FEMP) ha elaborat un document tècnic que aposta pel seu
manteniment mentre no hi hagi una alternativa clara que permeti als
ajuntaments mantenir-ne els seus ingressos i, a més a més, retenir
la seva actual corresponsabilitat en matèria recaptatòria i
fiscal.
L'IAE grava les activitats econòmiques, de forma que totes les
empreses es veuen obligades a abonar al municipi on estan
instal·lades una quantitat relacionada amb la superfície que ocupa
el seu negoci i amb la zona en la qual està ubicat. La quantitat a
pagar generalment és petita respecte a la facturació de l'empresa,
però per als ajuntaments, el total dels ingressos que representa és
una part important del seu finançament.
A favor de l'IAE cal dir que, a més a més de servir per omplir
les arques municipals, permet als ajuntaments intervenir en la
planificació econòmica del seu terme amb unes eines no estrictament
urbanístiques, ja que tenen la potestat de fixar uns coeficients
que fan variar el seu import segons el carrer o la barriada on se
situa l'empresa. Així ofereix l'opció, per exemple, de deixar
l'impost al seu mínim import possible a zones més deprimides o
degradades, mentre se l'apuja a les barriades més rendibles des del
punt de vista empresarial, amb la qual cosa s'aconsegueix compensar
indirectament els empresaris que decideixen instal·lar-se a les
zones més difícils, generalment mancades d'activitat econòmica,
mentre que els qui guanyen més a causa de la seva millor ubicació
es veuen obligats a pagar més. Altrament també pot servir per
potenciar uns indrets determinats com a zona comercial, residencial
o industrial.
El defecte de l'IAE, que ja es va apuntar tot d'una que es va
implantar, és que no té en compte directament els beneficis
empresarials. No té perquè un negoci que ocupa més espai
forçosament haver de guanyar més que un que n'ocupa manco. Hauria
de ser per aquí, des del meu punt de vista, que es reformàs o es
canviàs aquest impost, ja que no és raonable, com diu la mateixa
FEMP, que es deixin de gravar les activitats econòmiques, perquè
els contribuents estan instal·lats o realitzen la seva tasca al
terme municipal respectiu i se'n beneficien dels seus serveis, ni
que es traslladi a altres grups de contribuents el que fins ara
s'ha ingressat per IAE. Una altra opció, que l'estat suprimís
unilateralment l'IAE i compensàs els municipis amb transferències
dels seus propis recursos, tampoc no és una bona opció, ja que
augmentaria el dèficit de l'estat, se retallaria l'autonomia
municipal, que veuria reduïda la seva capacitat de planificació de
l'activitat econòmica dins el seu terme i minvaria la
corresponsabilitat fiscal dels ajuntaments.
Em sembla que el manteniment d'un IAE modificat que incorporàs
un coeficient relacionat amb els beneficis seria una bona opció, ja
que mantindria la contribució a les arques municipals i la seva
capacitat d'ordenació de la vida econòmica, al mateix temps que
milloraria la progressivitat de l'impost, augmentant la càrrega
fiscal sobre les empreses amb més beneficis i disminuint-la sobre
les que en tenen manco.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.