Cadàvers i decisions
No fa pas gaire temps, quan la nostra capacitat de sorpresa no havia estat definitivament destruïda, l'exposició de Gunther von Hagens hagués estat un bon objecte d'atenció i de polèmica. Gunther von Hagens s'autodenomina anatomiartista, i ha exhibit aquests dies a Londres (després d'altres indrets) una mostra de 175 òrgans humans i 25 cossos sencers tractats amb diversos líquids i tècniques que l'autor ha inventat i que els presenten amb tota l'aparença d'haver estat plastificats. Els bocins humans i els cadàvers complets, sostrets de la putrefacció que és el destí comú dels humans en general "tret de subconjunts com els sants o les mòmies, inclosa la de Lenin", tot i no destil·lar cap líquid ni emetre cap flaire, han suposat un cert trasbals als visitants de la galeria d'art londinenca on es mostren, perquè el públic "que és un animal de costums" espera trobar altres objectes a una galeria d'art, més que no cadàvers: instal·lacions fetes amb maons i fils elèctrics, pintures incomprensibles i alhora caríssimes, formigues dibuixades amb colors fulgents i coses per l'estil. Dins del magma força tradicional "això sí: presentat com a revolucionari" que presenten ja fa dècades les galeries d'art, trobar una dona embarassada dissecada i amb la panxa oberta o un cervell plastificat, com el que "encara que no ho sembli" tenim dins el cap, no hauria de cridar gaire l'atenció del públic habitual d'aquests locals, i manco a Londres, que deu ser una de les meques absolutes de l'art, la moda i aquests mons similars. Crec que tothom estarà d'acord que no val la pena dedicar ni cinc segons a la discussió si això és art, i segurament tampoc al que ha estat motiu de l'escàndol que acompanya aquesta exposició des dels inicis, en resum: si els cadàvers poden "amb l'autorització del propietari, que hom entén ja desaparegut" exhibir-se públicament rere haver estat plastificats. (Si el nostre cos no és nostre, em demano, qualsevol altre propietari és pitjor i més problemàtic i gaudeix de menys ttols per ensenyorir-se'n). La qüestió és una altra. Les tècniques patentades per von Hagens ens permeten, a tots, somiar amb una immortalitat reduïda, i a alguns, als més materialistes, amb una momificació de disseny que hauria de satisfer els qui pensen que només som matria perquè, si és així, «¿què pot haver-hi més desitjable que evitar-nos, al cos que som, la putrefacció, la desaparició, la descomposició fins al no-res? I també als sectors més fervents del capitalisme, als qui ja s'hagin convençut que tot és mercaderia, perquè si per un preu acordat "i pagat a la bestreta, preferentment" el nostre cos pot ser cedit perquè sigui plastificat un cop ja no ens faci cap falta, com un darrer servei, diguem-ne, l'apoteosi del capitalisme és molt més a prop del que ens pensàvem.
- La defensa de la llengua de Toni Nadal: «A Mallorca xerram català, no mallorquí»
- PP i Vox voten en contra d’invertir tres milions d’euros en ajudes a petites explotacions agràries
- Una vintena de pobles de Mallorca preparen marxes nocturnes simultànies pel proper 31 de juliol
- El primer tinent de batle de Petra va construir una bodega il·legal
- Un vídeo del Govern sobre l'ús responsable de l'aigua rep una allau de crítiques: «S'ha de tenir un bon fetge...»
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.