Mentre el dramaturg noruec Henrik Ibsen agonitzava en el seu
llit d'hospital, una infermera va entrar amb uns visitants: «El
nostre pacient es troba molt millor avui», els va dir. Ibsen es va
despertar i va dir: «Al contrari», i va acabar els seus dies.
He trobat aquesta petita joia en una col·lecció de darreres
paraules (a Internet hi ha de tot). Repassar allò que centenars de
personatges varen dir just abans de morir resulta entretingut, però
diu poca cosa en favor de la modèstia de l'espècie. Cent de cada
cent homes (i puc dir-ho sense pecar d'incorrecció política perquè
gairebé tots els esmentats són del sexe vanidós, que és el nostre)
viuen convinçuts de la seva importància i de les seves qualitats
extraordinàries. En el moment en què la seva desaparició s'acosta,
els reis, els sants, els assassins i els herois s'afanyen a resumir
en unes paraules glorioses tota la glòria de la seva vida. La mort
esdevé una apoteosi de la jactància. L'esforç per condensar en una
frase la magnitud incommensurable del servei prestat a Déu, al rei
o a la humanitat només és comparable a l'esforç dels publicistes
per encabir en un eslògan enginyós les virtuts d'un microones o
d'un xampú.
Per vendre's a si mateix com a producte únic, en el moment de
l'acomiadament, n'hi ha que es posen solemnes (Francis Bacon:
«Deixo el meu nom i la meva memòria als discursos caritatius dels
homes, a les nacions estrangeres i a l'edat futura»), n'hi ha que
es recreen en la fanfarroneria (Neró: «Quin artista que perd el món
amb mi!», o Danton, abans de passar per la guillotina:
«Assegurau-vos que mostrau el meu cap a la multitud. Passarà molt
de temps abans que en vegin un d'igual»), i n'hi ha que es posen
divins (Rodolfo Valentino: «No baixeu les persianes! Vull que el
sol em saludi»). D'altres, posen tot l'èmfasi a deixar veure com ha
estat d'immensa la seva abnegació (Nathan Hale, que jo tampoc no sé
qui era: «Em sap greu tenir només una vida per donar pel meu país»)
o la seva malvestat (l'assassí Charles Starkweather, en resposta a
la demanda de donar els ulls a un banc d'ulls: «No, dimonis! Ningú
no ha fet res mai per mi. ¿Per què dimonis havia de fer res per
algú altre?»).
La falsa modèstia és una variant amable de la presumptuositat.
Alexander Graham Bell era un abnegat professor per a sords que va
robar moltes hores al son per arribar al que probablement és
l'invent més important de la història de la comunicació entre les
persones: el telèfon. Les seves darreres paraules no sonen del tot
sinceres, i en tot cas resulten una mica ofensives per a la immensa
majoria de la humanitat, que mai no ha inventat res de gaire
profit: «Tan poques coses fetes, tantes coses per fer». Podeu veure
que l'encarregat d'inventar lemes publicitaris per al nostre govern
autonòmic degué trobar la frase massa humil i li va canviar la
primera part. El govern, per la seva banda, va inundar el paisatge
ciutadà amb la frase distorsionada, i va continuar vivint.
Tornem a les paraules pòstumes. Poca gent se'n sap anar sense
fer veure com és de trista la seva pèrdua. Els més subtils ho fan
de manera subtil. El rei de les frases enginyoses se n'ha d'anar
deixant a la posterioritat l'acomiadament més enginyós. Per això,
Oscar Wilde va morir després de dir: «O bé se'n va aquest paper
d'empaperar, o me'n vaig jo». Se'n va anar ell. Un dia arribarà
l'hora que el nostre govern hagi de dir: «O bé se'n va aquest
florero o me'n vaig jo». El problema és que el florero no se'n
va.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.