A la fi ha sonat l'alarma oficial. Després de molt de temps que
uns quants, considerats alarmistes i extremistes per molts dels
mitjans de comunicació i per molt dels dirigents polítics, ho
haguéssim advertit reiteradament, el Govern de les Illes Balears
reconeix que la situació de la llengua catalana és molt delicada,
almanco a Palma, i que els catalanoparlants som en camí de ser una
minoria a casa nostra. A la fi es reconeix la veritat, primera
condició per poder actuar en conseqüència i intentar prendre
mesures efectives per pal·liar (no gos dir «anul·lar») els efectes
de tants d'anys de persecució i abandó de la llengua.
De fet, no es pot dir que aquest primer any de nova Direcció de
Política lingüística mostri, per al simple espectador, un balanç
gaire diferent, per positiu, als anys anteriors. Tot i que ens
consta que de projectes en marxa n'hi ha molts i que el Director
General està absolutament abocat a la seva feina, en aquest any a
penes hem vist uns pocs detalls esperançadors: hi ha hagut més cine
en català, han proliferat els cartells de «Rebaixes» a les botigues
i algunes parades de peix dels mercats municipals han posat uns
quants rètols amb el nom del produce en català, si bé qualcun no
s'ajusta del tot a la denominació oficial aprovada pel Govern
mateix (com «pelaia» / «llenguado»: «llenguado», castellanisme
superflu no tradicional dins la terminologia balear, no existeix
oficialment). En sentit contrari, però, hem assistit a la
descatalanització quasi absoluta de grans centres comercials, com
Caprabo i Carrefour, que han decidit oblidar-se dels país en què
estan instal·lats i no s'ha vist gens d'augment de l'ús públic de
la llengua amb ocasió de l'obertura de nous establiments.
Algunes passes envant i qualcuna altra enrere, aquesta pareix la
realitat en què es troba el suposat procés de normalització
lingüística, procés que com més passa el temps més difícil es
presenta, per l'allau immigratòria dels darrers anys "aconseguir la
integració lingüística i cultural dels 100.000 nou arribats serà
una empresa heroica" i per la mateixa dinàmica social, de cada
vegada més acomodada en una situació de diglòssia i minorització de
la cultura autòctona que per a molts (els comerciants, molt
especialment) ja és rendible. A més a més, però, subsisteixen els
individus que duen la seva pròpia croada contra qualsevol intent
d'usar amb normalitat la llengua catalana, individus que usen la
petita força de què disposen com a amos de la seva funció social,
de vegades necessària per als altres. Vet-ne aquí un exemple ben
recent: Dissabte dia 19 d'agost, dins l'autocar que fa el darrer
trajecte del dia entre Manacor i Cala Rajada, de l'empresa AUMASA
(matrícula PM-6488-AN), 4 joves van a Capdepera i volen baixar
devora l'hipòdrom, així que una al·lota s'acosta al conductor i li
demana, per favor, en català, si es pot autrar en aqueix lloc;
resposta del conductor: «no te entiendo»; l'al·lota hi insisteix i
cada vegada rep la mateixa resposta, fins que cedeix i li ho demana
en castellà. Arribant a Capdepera, tement que el conductor no se'n
recordi, un altre membre del grup, un al·lot, es torna acostar al
conductor per fer-li la mateixa demanda, i rep la mateixa resposta,
i davant la insistència del jove li surt amb «'háblame en
cristiano, coño!»; veient, però, que aquesta vegada l'increpat no
cedeix, acaba per dir-li: «'pues ahora te dejo en el pueblo, por
tonto!» En arribar a Capdepera, els joves li demanen el Llibre de
Reclamacions, però el conductor no els el vol donar, continuant amb
la mateixa comèdia, que no els entén. La cosa, però, no s'acaba
aquí, perquè el 24 d'agost una altra vegada un altre grup de joves
(n'hi ha qualcunes que repeteixen), tornen fer el mateix viatge,
tornen fer la mateixa demanda al conductor, i es troben amb la
mateixa actitud, i han d'aguantar insults semblants als de l'altre
dia i qualcuns de nous («déjate de estas niñerías que molestas»,
«'calla y siéntate!»...). Prepotència, mala educació, menyspreu pel
país on fa feina, il·legalitat (tenia obligació de donar-los el
Llibre de Reclamacions)... aquestes són les «qualitats» de què està
revestit aquest conductor, teòricament un servidor públic, que és,
desgraciadament, un prototipus molt abundant.
Vèncer aquestes maneres (m'imagín que deuen obeir a qualque
consigna emanada d'aquell foraster que co-comanda per Llucmajor) no
serà fàcil, però fer-ho és imprescindible perquè hi hagi un progrés
efectiu de la normalització lingüística. I aquesta victòria no
depèn solament dels polítics, sinó que depèn també i sobretot de la
voluntat de tots els qui som fills dignes d'aquest país. Només que
la «Delegació del Gobierno» posàs tant d'interès a recuperar la
llengua com posa a castigar els qui la defensen, ja hauríem fet
qualque gran passa envant...
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.