El nou turisme de masses a Mallorca

TW
0

Des d'uns anys ençà (dècada dels noranta) cada cop més turistes surten d'allà on tenen l'hotel i la platja i volen conèixer més racons de l'illa. Un grup cada cop més gran dels turistes ja no es conformen amb el viatge organitzat i les vacances de sol i platja (les famoses tres S: «Sun, sand and sex»). Aquest canvi de tendència té a veure sobretot amb un cert canvi cultural: aquests turistes passen a considerar que han de conèixer un poc més la «realitat» del lloc que visiten o, sobretot, volen fer altres activitats diferents de prendre el sol, d'aquí sorgeix en part l'auge del cicloturisme, el turisme rural o el muntanyisme (aquestes altres formes de turisme no deixen de ser molt minoritàries si les comparam amb els nombres absoluts dels turistes de sol i platja, però utilitzen altres recursos, que el turisme de sol i platja no utilitzava, i estenen el turisme a tota l'illa). Això va associat també al creixement del turisme alemany (el 1986 hi havia 69 turistes alemanys per cada cent britànics i el 1999 eren 172 alemanys per cada cent turistes britànics), un sector del turisme d'aquesta nacionalitat estaria tradicionalment acostumat a conèixer una mica més l'entorn on va de vacances o a fer distintes activitats (més enllà de l'oferta del propi hotel que acostuma a ser esports, excursions en autocar i animació nocturna), mentre que la resta del turisme alemany (com el de Ballermann 6 a la Platja de Palma) i la gran majoria del turisme britànic que tenim a l'illa (amb excepcions com el turisme ornitològic) fugiria del renou de la seva ciutat industrial i vendria a Mallorca (o a qualsevol destí turístic de sol i platja, perquè, per aquest turista, això és sovint intercanviable, es decideix per un o altre destí en bona part en funció del preu) per disfrutar del sol i oblidar-se de la feina. En resum, el turisme de sol i platja està més fort que mai a Mallorca però, simultàniament, tenim un sector molt incipient de turistes que no es conformen a romandre a l'hotel i la platja i decideixen voltar per l'illa. Aquests nous turistes generen uns nous efectes com serien (per posar-ne dos) l'extensió de la temporada turística (els mesos de març i abril ja vénen cicloturistes i gent a practicar el muntanyisme) i l'augment del nombre de cotxes de lloguer circulant per les nostres carreteres (tal i com està el transport públic de moment a l'illa, és la manera que tenen més a l'abast per sortir del destí turístic on són i conèixer més racons de Mallorca).