S'acosten les eleccions generals. Quasi cada dia ens assabentam
de qualque proposta programàtica de tal o qual partit. Les
distintes formacions polítiques fan el possible per presentar una
oferta atractiva a l'electorat i, sovint, intenten plantejar
alternatives tan populistes com sigui possible, és a dir,
d'aquelles que, guardant un difícil equilibri, pensen que poden
satisfer les aspiracions del màxim nombre de gent possible. El que
passa és que això és dificilíssim, gairebé impossible, diria jo, ja
que moltes vegades els interessos dels distints sectors de la
societat són tan divergents que no hi ha manera de
conjuntar"los.
Una mostra en seria la promesa del PSOE de legislar la
possibilitat que les escoles i instituts de comunitats autònomes de
llengua castellana limítrofes amb comunitats amb llengua pròpia
distinta puguin oferir com a optativa per als seus alumnes el
català, el gallec o el basc, segons el cas.
Aquesta proposta persegueix, per una part, intentar presentar"se
davant l'electorat com una opció menys centralista que el Partit
Popular i, per l'altra, no irritar gaire els monolingües
castellanoparlants, ja que no se'ls obligarà a res, simplement
se'ls oferirà l'oportunitat de triar, voluntàriament, la llengua
dels seus veïns en lloc d'una altra matèria.
Cal dir que a mi, com a habitant d'aquestes illes i parlant d'un
d'aquests «idiomes perifèrics», aquest oferiment no em fa gens de
gràcia ni una mica, ja que no veig cap possibilitat que servesqui
per avançar cap a un estat veritablement plurinacional, on totes
les nacions que configuram l'Estat espanyol tinguem els mateixos
drets i els mateixos deures i valorem d'una forma positiva les
diferències que hi ha entre nosaltres. Diuen que no s'estima el que
no es coneix. Per tant, és impossible que els monolingües siguin
capaços de veure les nostres peculiaritats com una cosa positiva si
les ignoren completament.
Quina seria, doncs, la proposta alternativa que es podria
plantejar? Des del meu punt de vista consistiria a afegir una
assignatura obligatòria per a tots els nins i nines de les
comuniatas autònomes castellanoparlants d'una de les altres
llengües de l'estat de llengua, literatura i cultura catalana,
gallega o basca. Cada alumne hauria de triar una de les tres
cultures que no li són pròpies per estudiar"la i conèixer"la i, per
tant, tenir l'oportunitat de valorar"la positivament. Aquesta nova
matèria s'hauria de cursar, tal com es fa aquí amb el castellà, amb
les mateixes condicions horàries i d'exigència que l'espanyol i mai
no hauria de ser considerada una maria. No cal dir que, com aquí
amb el castellà, aquest segon idioma hauria de ser una matèria
avaluable a la selectivitat.
Això, teòricament hauria de ser defensat per tots els amants del
plurilingüisme, que ens repeteixen una i altra vegada que és molt
millor esser bilingües que no esser monolingües. A la pràctica,
dubt que s'ho agafassin amb gaire entusiasme, perquè una cosa és
receptar i l'altre és prendre, com deim a Mallorca.
Aquesta mesura tendria, des del meu punt de vista, un bon grapat
de conseqüències col·laterals induïdes altament positives. Per
exemple, s'acabaria amb la discriminació del nostre alumnat, que
suporta una càrrega lectiva més elevada que els castellanoparlants,
que, com que tenen una àrea manco, tenen menys hores de classe.
S'impartirien uns coneixements a l'alumnat espanyol que li
permetria ampliar les seves possibilitats d'inserció al mercat
laboral. D'aquesta manera, una vegada acabada la seva
escolarització, i sense necessitat de cap altra formació afegida,
podrien optar a les places que ofereixen les distintes
administracions autòmiques i locals de les comunitats autònomes amb
llengua distinta de l'espanyol i que exigeixen com a requisit el
coneixement de l'idioma propi. També podrien entrar a treballar a
diverses empreses, que cada dia són més, que demanen als seus
treballadors coneixements de català, basc o gallec.
No crec, emperò, que la mesura plantejada del PSOE, si es portàs
a la pràctica, aconseguís res de tot això, ja que, a causa de la
inèrcia de molts d'anys i dels prejudicis existents a una bona part
de la societat espanyola, problement serien ben pocs els alumnes
que triassin aquesta optativa. És això el que converteix aquesta
proposta en una oferta electoralista i de cara a la galeria, però
sense quasi cap tipus de conseqüència pràctica.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.