Cada any, en arribar en aquestes dates, a tots els mitjans de
comunicació apareixen en un lloc destacat les estadístiques de les
notes de selectivitat, sovint acompanyades per comentaris i
anàlisis més o menys acurades.
Un dels fets que més em sobta és l'obsessió per part dels
periodistes per contrastar els resultats de l'alumnat que prové de
l'antic COU amb el que ha cursat el batxillerat LOGSE. Habitualment
aquestes comparacions persegueixen arribar a la conclusió que tal o
qual via prepara millor per aprovar la selectivitat que l'altra.
Idò no. S'ha de dir que els resultats no són comparables de cap de
les maneres, ja que, com que els temaris que han seguit els
estudiants no són iguals, tampoc ho són les proves. És a dir, els
examinats se sotmeten a proves estrictament relacionades amb el que
han estudiat i, com que no han estudiat el mateix, aquestes han de
ser per força diferents.
La petita divergència entre les notes mitjanes de l'alumnat
d'ambdues procedències no es pot, per tant, atribuir a la idoneïtat
dels estudis, sinó a altres causes, encara pendents d'una anàlisi
seriosa que, tal vegada, puguin tenir a veure amb l'ajustament de
les proves a la preparació que s'ha rebut i a la procedència
socioeconòmica de l'alumnat.
Els detractors de la LOGSE hauran de cercar una altra via
d'atac, perquè aquesta no els serveix.
Els resultats de la selectivitat sí, però, que permeten extreure
d'altres conclusions. Una d'elles és la proporcionalitat inversa
entre les notes i el desenvolupament turístic. Les Pitiüses, les
illes més urbanitzades o on el turisme té un pes més gran dins la
seva economia, registren les notes més baixes. Menorca, que compta
amb l'economia més diversificada, any rere any, té també les
puntuacions més altes. Caldria analitzar profundament el perquè
d'aquesta correlació, però jo, com a professional de l'ensenyament,
tenc les meves hipòtesis.
El treballador turístic, normalment, només fa feina sis mesos
l'any, però molt intensament. A les famílies que tenen els dos
progenitors treballant en aquest camp, els sol resultar sumament
difícil ocupar-se dels estudis dels seus fills durant la temporada
alta, el que repercuteix en els resultats que obtenen. Per més
inri, moltes d'aquestes parelles són de fora i volen aprofitar la
temporada baixa per viatjar a la seva terra. Normalment s'emporten
amb ells els fills, el que significa absentisme escolar, que
provoca un endarreriment en el seu ritme d'aprenentatge. Altres
aprofiten la temporada baixa per realitzar un viatge familiar, amb
les mateixes conseqüències.
Molts d'alumnes d'aquestes zones, empesos pels exemples del seu
voltant, a començament de maig abandonen l'assistència regular a
classe per treballar o, quan no, intenten compatibilitzar les dues
opcions, sovint amb resultats negatius. Altres no s'incorporen als
curs fins a final d'octubre o principi de novembre.
Aquest fenomen no es dóna amb tanta assiduïtat en altres camps.
Els pares que treballen en la indústria o en el comerç solen tenir
les vacances a l'estiu, normalment els mesos de juliol o agost,
quan els seus fills no tenen classe i poden aprofitar aquest
període per organitzar els seus viatges, sense perjudicar la seva
assistència a classe. Aquest tipus de treballs solen ser de més
nivell de qualificació, el que impedeix els alumnes començar a fer
feina sense haver assolit un grau de formació adient i els impulsa
a esforçar-se més per obtenir-lo.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.