M'atrevesc a replicar l'estimulant pel·lícula de Jaime Chavarri
de finals dels 70, Las bicicletas son para el verano, perquè
en aquella dècada l'infart circulatori no tenia tant de perill com
ara de col·lapsar la mobilitat ciutadana, ni de crear els problemes
ecològics que es desprenen del sistema de transport vigent a la
societat capitalista actual i a l'entramat ideològic que el
sustenta.
Fa uns dies (10-3-99) que es va aixecar un cert aldarull arran
de l'aprovació per assentiment "que vol dir unanimitat" de tots els
grups parlamentaris de la iniciativa d'una proposta no de llei per
instar el Govern balear a la construcció d'una xarxa de vials per a
les bicicletes a nivell d'Illes Balears, projecte del qual em
complau esser ideòleg i responsable.
La remoguda va tenir possiblement dues causes. La primera, per
esser una de les poquíssimes de les moltes iniciatives presentades
per Els Verds al Parlament aprovada per unanimitat de tots els
grups parlamentaris. L'aprovació no ha estat un antull del PP, sinó
que han sabut valorar la notable projecció ciutadana d'una
iniciativa d'aquestes característiques i la molt bona acollida per
la sensibilitat de no poca gent cara a assumptes tan greus com és
el tema del transport.
La segona causa de l'aldarull ha estat l'enfocament que se li ha
donat des dels mitjans de comunicació en relacionar una aprovació
d'un projecte de gran calat com el presentat per Els Verds, amb les
anecdòtiques i mal planificades actuacions de rutes per a
bicicletes dutes a terme fins el dia d'avui per part de la
Conselleria de Foment, al capdavant de la qual hi figura el
president del PP balear, Joan Verger.
Convé, idò, fer els aclariments necessaris perquè les persones
que n'estiguin interessades, i em consta que no són poques,
disposin de dades de primera mà per desfer embulls.
De primeres s'ha d'establir la separació necessària entre el
projecte elaborat que els vàrem presentar i la Proposta no de Llei
que vam dur a votació, que en definitiva és la iniciativa
aprovada.
El nostre projecte contempla interconnectar entre ells els 53
municipis de Mallorca, els 8 de Menorca, els 5 d'Eivissa i el de
Formentera, per l'itinerari més curt possible i defugint, si és
factible segons les zones i el tramat de vies de comunicació que ja
disposin, de les carreteres principals amb trànsit intens.
En total, 1.300 km de vials que s'haurien de dissenyar en tres
categories de traçat diferents, i això ha de quedar molt clar
perquè és on més confusió hi ha, fins el punt que el representant
del PP durant el debat parlamentari va fer una aguda observació
sobre una «contradicción relevante» entre la nostra àcida crítica
als plans del govern en infraestructures d'autopistes en el
projecte, i la pèrdua d'uns 3 milions de m2 de sòl rural que
s'ocuparien amb la construcció de carrils"bici de 2 m d'amplària
«que Els Verds proponen en su proyecto». Evidentment havia fullejat
el projecte, però massa aviat i no es va aturar en la planificació
tècnica que proposàvem.
El 70% de la nostra proposta (uns 900 km) són vies ciclistes
integrades en camins rurals condicionats i senyalitzats, sense
esbucar ni un metre de l'extraordinari patrimoni cultural que
representen les parets de pedra seca estesos per les Illes", i que
poden ser exclusius o compartits amb el trànsit motoritzat, però
amb limitació de velocitat i prioritat ciclista.
El 25% (uns 325 km) sí que serien carrils"bici adossats i/o
segregats a la calçada, amb la construcció de vials per a
bicicletes, amb capa asfàltica diferenciada i bandes sonores.
Finalment, el 5% restant (uns 65 km) haurien d'esser vials
segregats amb separació espacial, carrils"bici en nuclis urbans de
2 m d'amplària i alta intensitat d'obra, amb separació física del
vial dels cotxes, amb la inclusió del tipus d'aparcaments que
proposam.
Tot això per un cost aproximat de 6.500 milions de pessetes, que
davant dels 30.000 milions previstos per fer els 60 km de
l'autopista de Migjorn-Llevant de Palma a Manacor, dóna peu a unes
fèrtils reflexions comparatives. Així mateix, seria factible que en
tractar-se d'infraestructures públiques, part d'aquestes despeses
fossin finançades pels fons econòmics de la Unió Europea mitjançant
projectes en funcionament a les Illes, com el Leader o 5B" en les
zones on aquests programes tenen actuacions.
Altrament, la Proposta no de Llei aprovada preveu instar el
Govern balear a la construcció de la xarxa de vials per a la
bicicleta amb els següents objectius globals:
1. Oferir als habitants de les Illes una xarxa de vials per a
bicicletes amb elevada seguretat per als desplaçaments per motius
laborals i d'oci.
2. Donar servei per als desplaçaments pendulars diaris entre els
nuclis urbanitzats periurbans i entre el centre i la perifèria.
3. Oferir la xarxa de vials per a bicicletes per camins i zones
rurals que comuniquin els pobles entre ells.
4. Oferir vies per a la pràctica del ciclisme esportiu i el
cicloturisme per la major extensió possible dels territoris
illencs.
5. Fomentar un turisme diferent, actiu i més respectuós amb
l'entorn, en contraposició al turisme massiu de sol i platja
costaner.
6. Reduir la sinistralitat de la bicicleta en carretera.
Com es pot veure i entendre, el contingut de la proposta no
entra en detall com ho fa el projecte original d'Els Verds. En
previsió de facilitar al Govern uns criteris clars per entendre la
mobilitat sostenible, el diputat verd Josep Ramon Balançat va
regalar l'estudi a l'executiu popular, amb l'anàlisi de fons, la
previsió d'itineraris i quilometratge, una acurada cartografia de
base com a croquis del que podria esser la xarxa de vials amb
criteris sostenibles i democràtics (tots i cadascun del municipis
de les Illes), i un apartat tècnic a desenvolupar que inclou
dissenys de vials, aparcaments i senyalitzacions.
Intentem idò, encara que sigui una de les poques vegades, fer
una actuació de gran transcendència en infraestructures per a les
Illes, sense deixar-nos dur per la teranyina d'interessos personals
i partidistes més que per la qualitat de vida dels ciutadans i
ciutadanes de les Illes Balears.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.