Sebastià Gili i l'educació social a Mallorca

TW
0

En aquest final de segle, tots plegats correm el risc de perdre la perspectiva i la memòria històrica. L'Església mallorquina en general i algunes congregacions religioses en particular, necessiten repensar, amb urgència els trets essencials del seu contingut carismàtic. En aquest sentit, un dels aspectes que mereix un replantejament sistemàtic és el paper que les congregacions religioses han tengut en la Mallorca contemporània, sobretot en relació a l'assistència social i a l'educació popular. En bona part, cal reconeixer-ho, l'experiència dels últims cinquanta anys ha distorsionat el sentit originari i la implicació d'aquelles congregacions en el procés de transformació de la societat mallorquina d'antany. El cas concret de mossèn Sebastià Gili i les germanes Agustines de l'Empar és, per ventura, un dels casos més paradigmàtics sobretot perquè hom pot cometre l'error de pensar que dissenyaren un projecte de compromís religiós i social vinculat exclusivament a les institucions de beneficència, antagònic amb el projecte institucional actual, clarament abocat a l'ensenyament, sense adonar-se'n que originàriament assistència i educació eren dues formes intrínsecament unides de plasmar el compromís evangèlic d'entrega i caritat.

Mossèn Sebastià Gili, des de 1844 fins al 1868, participà activament en el procés de consolidació i vertebració de les institucions de beneficència pública a Mallorca. Particularment esdevingué un home pont entre l'Església i les institucions públiques provincials, i dirigí, modernitzà i projectà unes institucions assistencials ja obsoletes. Tanmateix, allò que realment preocupava Gili era la formació, l'educació i la integració dels infants orfes, l'educació i la moralització dels pobres i folls de la Casa de Misericòrdia i l'atenció digne als malalts de l'Hospital. Aquesta preocupació, de fet, l'abocà a la fundació, el 1859, de les germanes Agustines de l'Empar. A mitjan segle XIX hi ha un procés de canvi evolutiu en relació a la caritat, amb la fundació de diverses institucions femenines de caritat, però sobretot aquell concepte de caritat, fins llavors amarat de paternalisme, assoleix noves formes i continguts renovats, a voltes fins i tot promogut per sectors hostils al control eclesiàstic. La congregació de germanes Agustines també hagué d'adaptar-se a un temps marcat per una incipient secularització. L'educació social tenia ja llavors diferents caires i no es pot reduir exclusivament a l'assistència i moralització en les institucions públiques de beneficència. Davant aquestes dificultats, es constata que les mestres assoliren el lideratge en la congregació i impediren la submissió i la possibilitat que el poder polític anorreàs l'impuls carismàtic de la institució. Aquesta havia sorgit per assistir, educar i cristianitzar, i es resistia a assumir que l'únic camp d'acció possible fos la beneficència institucional. Ja el 1864, es creà el primer centre escolar i amb aquest es projectà un camí nou, més autèntic i més lliure, sense claudicar de l'esperit caritatiu que amarava la fundació. Des d'aquesta perspectiva, és necessari reflexionar sobre allò que significava educar els pobres i les classes populars analfabetes durant el segle XIX, però també mantenir una actitud crítica i oberta en relació al paper que l'Església ha tengut i el que hauria de tenir en el terreny de l'educació social. La diferència entre aquells orígens i l'actualitat té diverses dimensions: el canvi profund del paper de l'Església com a instància educadora, la professionalització i l'especialització en el terreny de l'educació i la gran diferència entre aquella Mallorca de mitjan segle XIX, amarada de religiositat, i l'actual laica i secularitzada. Tanmateix, tant llavors com ara, hi ha també una coincidència substancial: educar les classes populars persisteix com una prioritat, sobretot si convenim que és necessari mantenir una opció preferencial pels més necessitats. El debat, per tant, radica en el projecte educatiu i en el subjecte d'aquesta educació.