En aquest final de segle, tots plegats correm el risc de perdre
la perspectiva i la memòria històrica. L'Església mallorquina en
general i algunes congregacions religioses en particular,
necessiten repensar, amb urgència els trets essencials del seu
contingut carismàtic. En aquest sentit, un dels aspectes que mereix
un replantejament sistemàtic és el paper que les congregacions
religioses han tengut en la Mallorca contemporània, sobretot en
relació a l'assistència social i a l'educació popular. En bona
part, cal reconeixer-ho, l'experiència dels últims cinquanta anys
ha distorsionat el sentit originari i la implicació d'aquelles
congregacions en el procés de transformació de la societat
mallorquina d'antany. El cas concret de mossèn Sebastià Gili i les
germanes Agustines de l'Empar és, per ventura, un dels casos més
paradigmàtics sobretot perquè hom pot cometre l'error de pensar que
dissenyaren un projecte de compromís religiós i social vinculat
exclusivament a les institucions de beneficència, antagònic amb el
projecte institucional actual, clarament abocat a l'ensenyament,
sense adonar-se'n que originàriament assistència i educació eren
dues formes intrínsecament unides de plasmar el compromís evangèlic
d'entrega i caritat.
Mossèn Sebastià Gili, des de 1844 fins al 1868, participà
activament en el procés de consolidació i vertebració de les
institucions de beneficència pública a Mallorca. Particularment
esdevingué un home pont entre l'Església i les institucions
públiques provincials, i dirigí, modernitzà i projectà unes
institucions assistencials ja obsoletes. Tanmateix, allò que
realment preocupava Gili era la formació, l'educació i la
integració dels infants orfes, l'educació i la moralització dels
pobres i folls de la Casa de Misericòrdia i l'atenció digne als
malalts de l'Hospital. Aquesta preocupació, de fet, l'abocà a la
fundació, el 1859, de les germanes Agustines de l'Empar. A mitjan
segle XIX hi ha un procés de canvi evolutiu en relació a la
caritat, amb la fundació de diverses institucions femenines de
caritat, però sobretot aquell concepte de caritat, fins llavors
amarat de paternalisme, assoleix noves formes i continguts
renovats, a voltes fins i tot promogut per sectors hostils al
control eclesiàstic. La congregació de germanes Agustines també
hagué d'adaptar-se a un temps marcat per una incipient
secularització. L'educació social tenia ja llavors diferents caires
i no es pot reduir exclusivament a l'assistència i moralització en
les institucions públiques de beneficència. Davant aquestes
dificultats, es constata que les mestres assoliren el lideratge en
la congregació i impediren la submissió i la possibilitat que el
poder polític anorreàs l'impuls carismàtic de la institució.
Aquesta havia sorgit per assistir, educar i cristianitzar, i es
resistia a assumir que l'únic camp d'acció possible fos la
beneficència institucional. Ja el 1864, es creà el primer centre
escolar i amb aquest es projectà un camí nou, més autèntic i més
lliure, sense claudicar de l'esperit caritatiu que amarava la
fundació. Des d'aquesta perspectiva, és necessari reflexionar sobre
allò que significava educar els pobres i les classes populars
analfabetes durant el segle XIX, però també mantenir una actitud
crítica i oberta en relació al paper que l'Església ha tengut i el
que hauria de tenir en el terreny de l'educació social. La
diferència entre aquells orígens i l'actualitat té diverses
dimensions: el canvi profund del paper de l'Església com a
instància educadora, la professionalització i l'especialització en
el terreny de l'educació i la gran diferència entre aquella
Mallorca de mitjan segle XIX, amarada de religiositat, i l'actual
laica i secularitzada. Tanmateix, tant llavors com ara, hi ha també
una coincidència substancial: educar les classes populars
persisteix com una prioritat, sobretot si convenim que és necessari
mantenir una opció preferencial pels més necessitats. El debat, per
tant, radica en el projecte educatiu i en el subjecte d'aquesta
educació.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.