Sa Calatrava, protegida

TW
0

A la premsa de Palma de dia 13 de febrer ppt. hi ha ressenyes sobre l'aplec de veïns de Sa Calatrava protestant pel pas ininterromput de vehicles de gran tonatge pels carrers estrets d'aquell bocí de la ciutat antiga, i per «damunt sa murada», suposadament per mor d'unes obres de pel carrer d'En Berard.

Es fa cas omís de l'Associació, que fa uns anys tan bona actuació va tenir en la neteja del barri d'activitats il·legals no desitjades. I ara tenim per una banda les molèsties derivades d'aqueix trànsit: destrossa del paviment, refet fa ben poc; vehicles petits amb motors sense silenciadors; planxes de ferro per tapar les reixes del clavegueram, i que com que mai no estan ben planes, fan un so estrident en passar-hi els automòbils, i això de dia i de nit, i més els dies de festa perquè per «estopejar» el desplaçament ha d'esser dia feiner: hi ha, a més, desperfectes i cruis a parets, canals rompudes, i tot això afegit a una espècie de corralet-abocador de brutícia, que de poc ençà hi ha damunt Sa Murada, ran de sa porta de la Mar. Tot, però, no són més que «molèsties». El veritable perjudici per a aquesta barriada de la ciutat antiga, que, segons fan creure, volen protegir, és la contínua vibració de parets i vidres cada vegada que passen camions grossos, que solen pujar plens de terra i pedres, o formigoneres enormes, i aquell tremolor, acompanyat d'una remor fonda, és molt més intens quan els vehicles volten, a penes podent-hi passar, per les cantonades i concretament les de porta de Mar "Bastió del Príncep i porta de Mar-Llorenç Villalonga", on és forçat fer un enfilall de maniobres ben curtes amb la màxima potència de motors, tant a la pujada com a la baixada.

Aquest anar i venir, sense cap explicació, es preveu interminable. Amb tot, els xofers es mereixen una medalla per la seva perícia. Quin tècnic responsable podria fer públic un informe sobre com incideix tot això en l'estructura d'unes edificacions pluricentenàries i teòricament protegides?

A nivell de profà i ja que hi ha començada, i suposam autoritzada, almenys una gran construcció, pareix que un dels remeis seria fer ús d'unes formigoneres i uns camions més reduïts de volum i de pes, d'acord amb la normativa vigent. Però, qui tè «sa pella pel mànec?». Els més malpensats diuen que qui ho comanda tot és qualque butxaca...

Antoni Jaume i Salvà de l'AVV Calatrava. Palma