algo de nubes
  • Màx: 20.6°
  • Mín: 12.91°
15°

Teatres del Món aposta per la varietat i la descentralització dels espectacles

La segona edició del cicle, que té com a país convidat Croàcia, ofereix onze produccions

Els clàssics de la dramatúrgia europea, els espectacles croats i les produccions amb participació balear seran els protagonistes de la segona edició de Teatres del Món. El festival, que comença dissabte a l'Auditòrium de Palma amb el muntatge Mesías, d'Steven Berkoff, ofereix onze espectacles que es representaran als diferents espais escènics de les Balears, en un intent per descentralitzar l'oferta cultural i potenciar aquestes sales.

La iniciativa, la primera que envesteix la Fundació Balears 21, inclou entre la seva oferta quatre representacions del teatre croat. Aquestes formen part d'un cicle més ampli, la Primavera Croata, en què també tendran cabuda altres manifestacions artístiques. L'oferta teatral de Croàcia arriba amb la companyia ZKM Teatre, que oferirà Maiden's Leap, Calis Obscur i Brat Magarac, i amb Teatre Nacional de Zagreb, que durà La passió de Faust. Totes aquestes obres es representaran el mes de maig a espais escènics de la part forana de Mallorca i a Can Ventosa d'Eivissa.

El director de Fundació Balears 21, Guillem Frontera, destacà l'esforç fet enguany per «no centralitzar l'oferta cultural i utilitzar la xarxa d'espais escènics creixents». Pel que fa a la Primavera Croata, Frontera manifestà que «és bo que els balears ens obrim a d'altres cultures que ens han estat sempre llunyanes». I demanà que es faci ja, perquè «som els darrers europeus que ens estam interessant per l'Europa de l'Est». Primavera Croata és, pel director de Fundació Balear 21, «la primera passa que fem des de les Illes per acostar-nos a aquestes cultures».

Una altra de les característiques de la present edició de Teatres del Món és la presència dels autors clàssics: La Caiguda, d'Albert Camus, i Macbeth, de Shakespeare. El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i Moma Teatre s'han unit per dur a l'escena un dels escrits més dramàtics de Camus. Gràcies a Carlos Alfaro, l'actor català Francesc Orella es posa a la pell de l'únic protagonista de La Caiguda, un prestigiós advocat a qui la vida li ha jugat una mala passada, ja que des que fou testimoni d'un assassinat vora el riu Sena de París no ha pogut tornar a ser el mateix. L'autor de La Pesta i Calígula reflexiona en aquesta obra sobre l'error de condemnar els altres sense jutjar-nos abans nosaltres mateixos. Aquest espectacle és l'únic que es podrà veure a les tres illes, Mallorca, Menorca i Eivissa.

Una de les curiositats del festival de teatre és la coincidència de dos muntatges molt diferents d'una de les obres més conegudes del dramaturg anglès William Shakespeare: Macbeth. El primer a dur als escenaris mallorquins aquest drama serà el polèmic director Calixto Bieito i ho farà a l'Auditori d'Alcúdia, els propers 25 i 26 de maig. Tres mesos després, Iguana Teatre, sota la direcció de Pere Fullana, la representarà al Cafè Teatre Sans, coincidint amb l'obertura al públic de la sala.

«Es tracta de dues obres basades en un mateix text que conformen propostes molt diferents», destacà el delegat de teatre de la Conselleria de Cultura del Govern, Joan Arrom. «L'obra de Calixto Bieito és molt escandalosa, no deixa ningú indiferent. A més, és una versió molt personal del text de Shakespeare», afegí Arrom. En la versió de Bieito, Macbeth i lady Macbeth no són sinó dos membres d'una família mafiosa disposats a tot per arribar a ser-ne els màxims responsables: robar, trair i matar si fa falta. Perquè, per Bieito, Macbeth és més que una guerra d'espases, és «la història del viatge als inferns de la maldat d'un matrimoni, un espectacle on la comunitat familiar es veu abocada a l'absoluta destrucció». El pressupost del cicle és de 73 milions, com recalcà el conseller de turisme, Celestí Alomar, que també manifestà el seu desig per superar els 20.000 espectadors de l'edició 2001.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.