L'escultor Juan Muñoz (Madrid, 1953), Premi Nacional d'Arts Plàstiques 2000, va morir dimarts a la nit a Eivissa, on es trobava de vacances, a causa d'un infart, segons fonts familiars. Muñoz, casat amb l'artista Cristina Iglesias, també Premi Nacional de les Arts Plàstiques el 1999, era un dels escultors espanyols amb més projecció internacional. Actualment, la seva instal·lació Double Bind s'exposa al vestíbul del Tate Modern de Londres. A Mallorca prengué part en dues ocasions en exposicions col·lectives. La primera, el 1999 al Casal Solleric en una mostra que recollia els darrers vint anys d'escultura espanyola sota el títol Cap a un nou classicisme, i la darrera l'any passat a La Caixa dintre de l'exposició Visions de la col·lecció, una selecció de peces de la pròpia fundació particularment significatives.
Aquest escultor, les obres del qual es caracteritzaven per les figures humanes i les grans instal·lacions, va irrompre en el panorama artístic a principis de la dècada dels 80 i va tenir des d'aleshores una carrera meteòrica, marcada per l'allunyament envers les galeries d'art i un discurs crític contra els museus espanyols més importants, que s'ha traduït en una forta i personal presència en les més prestigioses convocatòries internacionals. Dotat d'un gran sentit de l'arquitectura i dels espais, les seves obres van ser presents a mostres com les del DIA Foundation de Nova York, les Documenta de Kassel, l'Aperto de Venecio o la Chambre d'Amis de Gant.
Així mateix, les seves creacions figuren en algunes de les principals col·leccions d'arreu del món, entre les quals, a part de La Caixa, hi ha el Reina Sofia o l'IVAM, i el Tate Modern (Londres). L'octubre del 1996 va efectuar la seva primera mostra retrospectiva al Palacio de Velázquez, del madrileny parc del Retiro, organitzada pel Museu Reina Sofia i que va suposar una transformació radical del seu espai interior. El maig de 1999 passat, l'artista, que tenia el seu estudi i el seu domicili a Torrelodones (Madrid), va causar sensació a Copenhague i el museu d'art modern va presentar la seva instal·lació escultòrica Cien chinos, un desplegament de cent figures humanes somrients de color gris i trets orientals.