«L'art de la serigrafia és minuciós amb molts de detalls que cal tenir en compte per tal de garantir un resultat final de qualitat. Aparentment sembla senzill però la seva tècnica es complexe». Així definí el serígraf i gravador cubà Francisco Bernal aquest procés, un dels sistemes d'impressió més antics i que ha sofert un gran desenvolupament tècnic a la nostra època, sobretot dins la indústria comercial i publicitària.
Nascut a Camagüey i llicenciat a l'Institut Superior d'Art de l'Havana, Francisco Bernal, finalitzà ahir a la Fundació Miró un taller en què ha intentat mostrar a una dotzena d'alumnes les possibilitats de la serigrafia artística, detallant cada una de les àrees del procés i la seva aplicació a diversos suports d'impressió. «Els alumnes han hagut d'aprendre en aquestes dues setmanes que dura el curs un per un els passos bàsics de la tècnic. Tot i la dificultat que ha suposat pels alumnes d'afrontar a un mitjà d'impressió totalment nou -afegí el mestre-, al final, els alumnes han creat els seus projectes amb una mitja de tres obres per artista que quedaran en el fons per a una possible col·lectiva».
El mestre assenyalà que l'artista d'avui se serveix de les avantatges de la nova tecnologia per crear les seves obres, «de formats enormes i en qualsevol tipus de suport. Per al cubà la serigrafia es troba en la frontera del gravat i la pintura, aportant el millor del gravat però amb una possibilitat cròmatica més àmplia.