algo de nubes
  • Màx: 18.84°
  • Mín: 9.02°
18°

Abilio Estévez: «La literatura cubana actual és molt lliure i agressiva»

L'autor de «Tuyo es el reino» participà a la Universitat d'Estiu

68296
Estévez (esquerra) creu en el renaixement literari cubà. | T. Ayuga.

«La literatura cubana actual és molt lliure i molt agressiva, tant en allò que es diu com en la forma en què es diu». L'escriptor cubà Abilio Estévez es va referir amb aquestes paraules a la producció literària actual a l'Illa, en la ponència que va oferir al marc de la segona jornada, centrada en el panorama literari cubà, de la III Universitat de Cooperació Internacional.

Estévez, autor de Tuyo es el reino, tot i reconèixer que «és difícil parlar del que s'escriu a la Illa, ja que es produeix molt més del que es publica», va voler destacar el «desenfadament» de les obres dels més joves, «que reflecteixen una manca de compromís social i polític molt saludable i una despreocupació per l'autocensura que, en canvi, sí ens va afectar els escriptors de generacions anteriors».

Segons Abilio Estévez, s'està produint un renaixement de la literatura cubana en el millor sentit.

L'autor de Tuyo es el reino afegí també que «és una prova d'heroisme escriure sense saber si es publicarà, sense ànims d'agradar a ningú ni de ser amable, només pensant en els amics i no en un públic comercial», fet pel qual va remarcar que a l'Illa de Cuba no es produeix una literatura comercial.

La mort, la vida o la soledat són, per a aquest escriptor, els temes de la literatura cubana actual, «els grans temes de sempre als quals es torna i, dels quals, allò realment important, és com es veuen des de la societat de l'Illa».

Estévez qualificà la producció cubana actual de «literatura d'urgència», molt efímera i un substitut al periodisme inexistent.

Per la seva banda, el professor de la Universitat de Girona Iván de la Nuez, va tractar ahir el tema de La diàspora cubana, «que provoca que la literatura de l'Illa estigui dispersa per tot el món».

En la seva ponència, De la Nuez va afirmar que la dispersió es produeix també a nivell genèric, ja que la literatura cubana se centra tant en la novel·la com en la poesia, el teatre o l'assaig.

Tòpics

De la Nuez va lamentar també el fet que «el mercat editorial espanyol codifica la cultura de Cuba d'una manera tòpica, cosa que acostuma els lectors amb uns requisits de carnaval».

«La perla que es oro y fragua». Notes sobre Cuba a la narrativa espanyola actual, ponència de la professora de la UIB Maria Payeras i La «Cuba secreta» en la literatura: de Maria Zambrano a Dulce María Loynaz, temàtica exposada per l'escriptor Carlos Barbachano, completaren la visió literària de la Cuba de final de segle.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.